Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

SAS vd på semester – mitt under resekaoset

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
SAS vd Anko Van der Werf har åkt på semester mitt i bolagets passagerarkaos med inställda flyg.
Foto: Avianca
Flera flyg har ställts in inför julen.
Foto: Caroline Kuntz / Läsarbild
Samtidigt hotar flygstrejk efter att pilotfack i tre länder sagt upp avtalen med SAS.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS vd Anko Van der Werf har åkt på semester mitt i bolagets passagerarkaos med inställda flyg.

Uppgiften kommer från flera av företagets anställda.

– Han åkte i fredags, säger en anställd.

Uppgiften förnekas dock från företaget.

– Han jobbar. SAS vd tar aldrig semester, säger presschefen Freja Annamatz.

Samtidigt kan Expressen avslöja att pilotfacken i de tre berörda länderna sagt upp avtalen med SAS. Flygstrejker hotar.

Var SAS vd Anko Van der Werf befinner sig är oklart. Från flera personer inom företaget har Expressen dock fått uppgiften om att han lämnat Sverige och åkt på semester med sin familj.

Uppretade SAS-anställda anser att det är ett signalvärde att högsta chefen finns synlig i organisationen när bolaget befinner sig i ett passagerarkaos med inställda flyg och uppretade passagerare.

– SAS vd är definitivt i tjänst och jobbar, säger bolagets presschef Freja Annamatz.

Det är alltså fel att han är på semester med familjen? Han kanske jobbar på distans?

– Han har icke semester utan jobbar. Är man vd för SAS är man aldrig helt ledig. Han är tillgänglig. 

De inställda SAS-flygen har lett till stor ilska bland passagerarna – en ilska som slår mot de SAS-anställda på berörda flygplatser som försöker hjälpa strandsatta personer.

SVT rapporterar om sin miljöreporter Erika Bjerström ,som var på plats på Arlanda under onsdagen.

– Vårt SAS-flyg till USA ställdes in i går kväll utan förklaring. Jag lyckades boka om via Oslo efter timmar i telefonkö. Stressen hos anställda och de som ska resa riktigt vibrerar i luften, berättade Erika Bjerström. 

SAS: ”Hög sjukfrånvaro”

SAS lägger skulden för kaoset på hög sjukfrånvaro.

– Det är en ovanligt hög sjukfrånvaro som precis som i övriga samhället beror på att många stannar hemma för att man kanske har sjukdom i familjen. Vi har dock ett betydligt bättre läge i dag än i går, säger SAS presschef Freja Annamatz.

– Det är viktigt att understryka att alla resenärer som berörts av inställda flyg har ombokats omgående på andra flyg, de allra flesta på likvärdiga avgångar. Totalt är det fyra avgångar idag från Arlanda som ställts in och där passagerna fått information om nya flygtider.

Från både piloter och kabinanställda medger man att det finns sjukfrånvaro, men säger samtidigt att flygningar som ligger längre fram i tiden ställs in och då utan koppling till sjukfrånvaro utan brist på personal.

Piloterna har sagt upp avtalen - strejker hotar

Piloternas tonläge gentemot SAS-ledningen skruvas nu också upp sedan pilotfacken i de tre länderna sagt upp avtalen. Parterna har under några veckor fört informella förhandlingar om ett nytt avtal. Från piloternas sida har man man bland annat skjutit in sig på de två SAS-bolag Connect och Link som ska dra i gång sina verksamheter efter årsskiftet i Köpenhamn och delvis konkurrera med ”riktiga SAS”.  Pilotfacken vill stoppa dessa satsningar.

Av de handlingar Expressen tagit del av framgår att avtalen med SAS sas upp i förra veckan sedan samtalen brutit samman. De gällande avtalen löper ut den 31 mars 2022 och från 1 april upphör därmed fredsplikten mellan piloter och SAS.

– Det kommer att sluta med strejk om inte företagsledningen visar sin goda vilja och backar, säger en pilot som Expressen talat med.

I det interna meddelandet till sina medlemmar skriver det svenska pilotfacket.

”Kollektivavtalen mellan SPG och SAS har nu sagts upp av respektive förening. Avtalen löper ut den 31 mars 2022 och från 1 april upphör därmed fredsplikten mellan piloter och SAS. Givet att SAS förkastat det avtalsförslag SPG lagt på bordet är risken för konflikt under våren 2022 överhängande”.

 Tonen är hård och andas upprördhet över företagsledningens hållning:

” Under många och långa år har vi i SAS haft en relation med arbetsgivaren som varit konfliktfylld. Hot från företagsledningen om konkurser, verksamhetsövergångar, inhyrning och andra tilltag som arbetsgivaren tagit till har ständigt legat över oss. Under pandemin har vi sett en än hårdare retorik från företagsledningen och beslut har fattats om att kapa våra arbetsplatser kraftigt när SAS planerar för ramp-up till våren”, skriver facket i meddelandet till sina medlemmar.

Expressen har talat med Martin Lindgren, pilot och ordförande för SAS-sektionen i fackförbundet Svensk pilotförening.  Han vill dock inte kommentera Expressens uppgifter om att avtalen sagts upp.

Flyganalytikern om SAS trafiksiffror: ”Måste förbättras”

Flygbolaget SAS backar på dagens trafiksiffror. Flyganalytikern Jacob Pedersen från Sydbank intervjuas i Börskoll. Klippet är från 7 december.