Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS utreds för hur man hanterat återbetalningar

Foto: TOVE ERIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS och 16 andra flygbolag kan ställas inför rättslig prövning kring återbetalning av flygresor.

Det skriver norska Dagens Næringsliv.

Det är den spanska ministern med ansvar över konsumentfrågor, Alberto Garzón, som begärt att en domare fattar beslut om SAS och 16 andra flygbolags bristfälliga policy för återbetalning av inställda resor

Spanska myndigheter menar att de 17 flygbolagen inte har informerat kunderna tillräckligt väl om deras rättigheter och därför ska nu domstolen genomföra en rättslig prövning som ska tvinga bolagen till återbetalning inom sju dagar.

I tillägg till detta har också myndigheterna begärt att alla avtal där kunderna godtagit kuponger eller så kallade ”vouchers” framför kontanter hittills åsidosätts beslut, enligt den norska tidningen.

– Bolagen har en orättfärdig återbetalningspraxis då de underlåter att informera om kundens rätt till återbetalning inom sju dagar, skriver de spanska myndigheternas utredare, enligt Dagens Næringsliv.

Norwegian Air var ett av två bolag på den spanska flygmarknaden som utelämnades ur den prövningsansökan som skickades in till rätten, enligt tidningen.

Annons: