SAS-personalens ilska mot ledningen: ”Krigsförklaring”

Intervju med SAS nye vd Anko van der Werff i Börsmorgon 1 september.
Drygt 1,1 miljoner flög med SAS under september vilket ska jämföras med 2,9 miljoner under september 2019.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL
SAS är hårt trängd av en rad lågkostnadsbolag som tänker börja flyga mer aktivt från Arlanda.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Många SAS-piloter går i dag arbetslösa och det gäller pilotkollegor över hela världen.
Foto: SHUTTERSTOCK

SAS piloter och kabinpersonal rasar mot ledningen.

Bakgrunden är bland annat nyheten om att två dotterbolag med bemanningsföretag ska ta hand om delar av SAS flygningar i framtiden.

– Det här är ytterligare en del av SAS krigsförklaring mot anställda och tidigare anställda, säger Martin Lindgren, SAS-piloternas fackordförande i Sverige.

Personalen anser sig svikna av största ägaren – svenska staten – som under tystnad låter ledningen agera fritt.

Samma upprörda tongångar mot flygbolagets ledning hörs från SAS-piloternas fack i Norge och Danmark.

– Det är omoraliskt, oetiskt och osolidariskt. Det SAS-ledningen gör nu är ett hån mot de runt 560 piloter som är uppsagda, säger Christian Laulund, ordförande för norska SAS-pilotfacket till E24.

SAS flygplan har åter börja lyfta sedan pandemins grepp lättat. I september flög 1,1 miljoner passagerare med SAS vilket ska jämföras med 2,9 miljoner motsvarande period 2019. 

SAS pressas hårt

SAS ser dock ut att få en skakig resa under återstarten. I det tysta råder det hela havet stormar hos flygbolaget som i år fyller 75 år.

Nyligen listade tidningen Dagens industri vilka storeföretag som får fler sälj- än köpråd bland aktieproffsen. Och där hamnade det skandinaviska flygbolaget. Ingen analytiker rekommenderar köp av flygbolagets aktie medan tre rekommenderar sälj och en behåll.

SAS pressas från olika håll.

Effekterna av pandemin, bolaget blöder och har fått miljardstöd av svenska staten samtidigt som olika lågkostnadsbolag blivit allt aggressivare på den skandinaviska marknaden. Ryanair, Finnair och nu senast tyska Eurowings har meddelat att de ska öppna baser på Arlanda med flera direktlinjer.

Finnair satsar på flera långdistanslinjer från Arlanda, bland annat till Los Angeles, New York och Miami.
Foto: FINNAIR

Bolaget går hårt fram med sin strategi för att spara pengar. SAS anser att man tvingas agera så här för att behålla sin position på marknaden och klara en långsiktig överlevnad. Men bland personalgrupperna slår man nu bakut och protesterar.

Nye vd:n Anko Van der Werff, som efterträdde Rickard Gustafson, har klivit rakt in i ett riktigt getingbo.

Förtroendet för SAS-ledningen körd i botten

En enkätundersökning som pilotfacken nyligen genomfört visar att förtroendet för företagsledningen är körd i botten. Knappt någon av piloterna hade förtroende för ledningen. 

Det har under lång tid gnisslat rejält i relationen mellan personalgrupperna och företagsledningen. I dagarna stämde också Svensk Pilotförening SAS på närmare 18 miljoner i skadestånd för kollektivavtalsbrott. Men det som nu fått både piloter och kabinanställda att rasa är bolagets beslut att starta två dotterbolag i Danmark. SAS anklagas för att runda avtal och bryta mot gällande överenskommelser och anställa personal i de båda bolagen på sämre villkor. Flygningarna ska skötas av ett eget bemanningsbolag.

Drygt 1,1 miljoner passagerar reste med SAS under september i år. Motsvarande månad år 2019 var antalet passgerare 2,9 miljoner.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

SAS tecknade avtal med ett helt annat fack i Danmark än de ordinarie facken innan bolagen började anställa personal.

– Det var verkligen att hugga kniven i ryggen på alla oss befintliga fackföreningar i Sverige Norge och Danmark. Vi har varit SAS avtalspart på våra skandinaviska arbetstillfällen under hela SAS historia, säger Viktoria Svensson, ordförande för kabinfacket som organiseras via Unionen.

”Det var verkligen att hugga kniven i ryggen”, säger kabinfackets ordförande Viktoria Svensson, om företagsledningen agerande.

259 tillsvidareanställda kabinanställda och 250 personer med timanställning har fått lämna SAS som följd av pandemin. När deras återanställningsrätt hade upphört började bolaget rekrytera nya timanställda.

Bland de 560 uppsagda SAS-piloterna hävdar många att de i praktiken blir spärrande från att kunna anställas i SAS dotterbolag på grund av hur villkoren är uppställda. Bland annat krävs minst 1 000 flygtimmar på en viss typ av Airbus för att att kunna komma i fråga för jobb.

– Många kollegor som sades upp i samband med pandemin hade inte hunnit träna på Airbus när de sades upp. Även om de har tusentals timmar flygtid på den gamla flygplanstypen så kan de inte komma i fråga, säger Martin Lindgren, ordförande för de svenska SAS-pilotfacket. Han anser att SAS agerande är ett brott mot den svenska modellen på arbetsmarknaden.

”Svinaktigt”

Flera SAS-anställda som Expressen talat med uppger att de inte vågar framträda med namn inför riskerar att drabbas av problem.

- SAS beter sig svinaktigt, ja som vilket skojarbolag som helst i byggbranschen som tar hit låglönefolk för att jobba, säger en pilot.

Krav på regeringen

Både pilotfacket och de kabinanställda kräver att svenska staten i sin egenskap av största aktieägare måste reagera. Eller i klartext: regeringen.

– Den svenska regeringen måste börja engagera sig. SAS-ledningen driver nämligen på ett inbördeskrig som indirekt gynnar konkurrenterna, säger en trotjänare bland piloterna som under lång tid flugit på SAS långlinjer.

Piloterna menar att SAS-ledningen bryter mot ingångna avtal och regler när bolaget nu börjar anställda personal i de två dotterbolag varifrån en omfattande flygverksamhet ska bedrivas. Det rör sig om linjer som tidigare flugits av SAS moderbolag. Dotterbolagen är döpta till SAS Connect, omdöpt från SAS Ireland som skaffade sig lite dåligt rykte som lågkostnadsbolag och SAS Link.

SAS Ireland döps nu om till Sas Connect och ska expandera kraftigt.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

SAS-piloter som sagts upp på grund av pandemikrisen hävdar att det är näst intill är omöjligt att bli anställd i bolagen som kraven kraven i dotterbolagen är ställda. Flertalet av de uppsagda piloterna, som normalt skulle ha rätt till återanställning, är influgna på Boeing-plan som håller på att fas och har inte den flygtid som ställts upp för anställningsvillkor.

Dessutom kräver SAS att piloterna ska ha ceritfikatDet har under en längre tid pyrt dålig stämningen mellan den flygande personalen och SAS-ledningen.

Svaret från SAS

SAS svenska presschef Freja Annamatz har valt att få Expressens frågor om kritiken per mejl.

Pilotfacken och kabinpersonalen använder begrepp som ”knivar i ryggen” och ”krigsförklaring” när de beskriver företagsledningens agerande med SAS Connect och SAS Link. Hur uppfattar företagsledningen personalens mottagande av de två dotterföretagen?

– SAS har under de senaste två åren tvingats permittera 90 procent av alla medarbetare och 40 procent av SAS över 10 000 medarbetare har fått lämna företaget på grund av pandemin. Det är många medarbetare som drabbats väldigt hårt. SAS är skyldiga sina långivare, ägare och inte minst sina anställda att säkra en plats för SAS även på den framtida marknaden – och det kan vi enbart göra genom att stå konkurrenskraftiga. Utan konkurrenskraft kan vi varken säkra befintliga eller nya arbetsplatser i Skandinavien. Det innebär att SAS behöver fortsätta att utveckla denna operativa modell med fyra plattformar och som bidragit till SAS lönsamhet före pandemin.

Pandemirestriktionerna slår fortfarande hårt mot SAS.