Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SAS-kunder har tröttnat: Vänder sig till kronofogden

SAS kan inte svara på hur lång tid kunder måste vänta på sina pengar.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Freja Annamatz, presschef på SAS.Foto: SAS
Nina Sidander kräver full återbetalning för inställda SAS-flyget i maj.Foto: Privat

Kunder som tröttnat på att vänta på pengar från SAS för inställda flyg har nu vänt sig till kronofogden.

SAS kan inte svara på när kunderna ska få sin begärda återbetalning.

– Jag tycker SAS kör ett fulspel mot oss konsumenter, säger Nina Sidander, 54, som skulle ha rest till Kroatien i maj med flygbolaget.

Tusentals SAS-kunder väntar på att få återbetalning för sina köpta biljetter till flyg som ställts in efter coronautbrottet.

Ett flertal kunder har vänt sig till kronofogden för att driva in pengarna, rapporterar Dagens Industri.

Kunderna har tröttnat på att SAS inte kan lämna något vettigt besked om när återbetalningen ska ske.

”Gör mig förbannad”

Ett 20-tal ansökningar som gäller SAS har inkommit till myndigheten sedan slutet av våren, uppger DI.

Nina Sidander, 54, från Ingarö köpte en flygbiljett av SAS för att resa till Dubrovnik, Kroatien, i maj. Resan blev dock inställd på grund av pandemin.

– Efteråt tjatade SAS på mig i mejl och sms att jag skulle göra ett val. Antingen kunde jag välja en voucher, eller så kunde jag få tillbaka flygskatterna. Full återbetalning, vilket jag kräver, angavs däremot inte som ett alternativ, säger Nina.

Hon överväger att också gå till kronofogden med sitt krav.

– Det handlar om 3 500 kronor, vilket inte är jättemycket. Men det gör mig förbannad att SAS som ska vara ”det trygga svenska bolaget” försöker med fulspel som inte stämmer med lagar och regler.

– Det går ju emot både vad EU och konsumentombudsmannen har sagt.

SAS har tidigare fått kritik för att man upplevts vilseleda kunderna om återbetalning.

SAS: Kan inte säga

Freja Annamatz, presschef på SAS, säger att alla som har rätt till återbetalning kommer att få sina pengar. Normalt ska återbetalning ske inom sju dagar, men nu handlar det om betydligt längre väntetider.

– Vi beklagar att det tar tid och jag förstår frustrationen hos dem som väntar, men det är en otrolig volym av ärenden. Hittills har vi hanterat en miljon ärenden där kunder valt en full återbetalning eller voucher.

– Vi jobbar i så snabb takt som möjligt men jag kan inte säga exakt hur lång tid det kommer ta.

Varför Nina Sidander inte erbjöds full återbetalning utan voucher eller enbart flygskatten tillbaka, kan presschefen inte svara på.

– Jag kan tyvärr inte kommentera enskilda kunder. Grundläggande är att du som kund alltid har rätt till full återbetalning för ett inställt SAS-flyg. 

 

Annons: