När semestrarna lider mot sitt slut vänder sig många svenskar till kläd- och skobutikerna – och till sommarrean. I regel bjuder den på en hel del röda prislappar för att ge plats åt butikernas höstkollektioner, men denna sommar ser ut att bli något av ett undantag.
Sommarrean har på många håll blivit lidande, skriver SvD.
Lindex: ”Vi har färre reavaror”
På grund av den varma våren – och sedan även en het sommar – har mycket av sommarkläderna sålt slut redan innan reorna.
– Totalt sett har vi färre reavaror kvar än vad vi brukar ha. Vi kommenterar inte försäljningen för enstaka kampanjer, men på grund av att det är ett mindre antal reaprodukter så kommer försäljningen av dessa vara något lägre i år, säger Lindex pressansvariga Kristina Hermansson till SvD.
LÄS MER: Lyxmärket förstör sina osålda varor – för hundratals miljoner
Även Brothers vd Peter Bondelid säger till tidningen att rean är väderdriven.
Minskade reor bra för modebranschen
Mikael Sandström, branschordförande i Svensk handel stil, menar att mindre sommarreor ändå är positivt för branschen. Det beror på att fler varor då kan säljas för ett högre pris.
Då klarar butikerna plötsliga dippar i försäljningen.
– Att omsättningen sjunker betyder inte automatiskt att lönsamheten sjunker, det kan snarare vara tvärtom. Sommarrean är inte särskilt viktig för bolagen, men den nuvarande situationen blir ju en nackdel för konsumenten, säger Mikael Sandström till SvD.