Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sämre rea väntar i sommar: ”Nackdel för konsumenten”

Sommarvärmen ställer till det med sommarrean – som i år blir mindre än vanligt på flera håll.
Foto: TT/IBL

Här är kallduschen för alla shoppingälskare:

Stora delar av modebolagens sommarkollektioner har sålt slut.

Det innebär färre röda prislappar.

– Den nuvarande situationen blir ju en nackdel för konsumenten, säger Mikael Sandström på Svensk handel stil till Svenska Dagbladet.

När semestrarna lider mot sitt slut vänder sig många svenskar till kläd- och skobutikerna – och till sommarrean. I regel bjuder den på en hel del röda prislappar för att ge plats åt butikernas höstkollektioner, men denna sommar ser ut att bli något av ett undantag.

Sommarrean har på många håll blivit lidande, skriver SvD.

Lindex: ”Vi har färre reavaror”

På grund av den varma våren – och sedan även en het sommar – har mycket av sommarkläderna sålt slut redan innan reorna.

– Totalt sett har vi färre reavaror kvar än vad vi brukar ha. Vi kommenterar inte försäljningen för enstaka kampanjer, men på grund av att det är ett mindre antal reaprodukter så kommer försäljningen av dessa vara något lägre i år, säger Lindex pressansvariga Kristina Hermansson till SvD.


LÄS MER: Lyxmärket förstör sina osålda varor – för hundratals miljoner 


Även Brothers vd Peter Bondelid säger till tidningen att rean är väderdriven.

Minskade reor bra för modebranschen

Mikael Sandström, branschordförande i Svensk handel stil, menar att mindre sommarreor ändå är positivt för branschen. Det beror på att fler varor då kan säljas för ett högre pris.

Då klarar butikerna plötsliga dippar i försäljningen.

– Att omsättningen sjunker betyder inte automatiskt att lönsamheten sjunker, det kan snarare vara tvärtom. Sommarrean är inte särskilt viktig för bolagen, men den nuvarande situationen blir ju en nackdel för konsumenten, säger Mikael Sandström till SvD.

Annons: