Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så vill nya vd:n lyfta utskällda Postnord

Två nya superterminaler, nyanställningar och fler fastighetsboxar.

2018 är året Postnord ska vända negativa trender och slippa svarta rubriker.

– Det har varit försämringar i kvalitet från vår sida. Vi kommer att utöka vår kapacitet i alla led, säger Postnords nya Sverigechef Annemarie Gardshol i en intervju med Dina Pengar.

Vi skickar färre brev och näthandeln accelererar.

Postnord har inte alltid hängt med i svängarna och kritiken har varit massiv och kommit från både kunder och regeringshåll. 

Och ofta har den varit rättvis.

Det menar Annemarie Gardshol, 51, är sedan 1 februari år vd Postnord Sverige och därmed kvinnan som ska vända trenden för det utskällda bolaget.

– Det viktigaste för oss är att återvinna allmänhetens förtroende för vår verksamhet. Vi har jobbat med detta ett bra tag redan men det finns ytterligare saker att göra säger hon.

Som vad?

– En viktig del är att möta den tillväxt som finns genom e-handeln och de förändrade förväntningarna kunder har har på leveranser. Därför bygger vi ut vår kapacitet. Vi öppnar en ny terminal i Örebro nu och ytterligare en i Växjö under året. Samtidigt som vi hela tiden anställer personal.

 

LÄS OCKSÅ: 17 735 paket borta – men på Postnord är man nöjda 

Vd:n: Här måste vi bli bättre

Främst handlar anställningarna om chaufförer som ska leverera svenskarnas e-handelspaket.

– Vårt erbjudande måste utvecklas som vi möter mottagarnas förväntningar. Det finns delar att finslipa, framför allt måste vi bli bättre på hemleveranser, säger Annemarie Gardshol.

Annemarie Gardshol, ny vd för Postnord Sverige. Foto: Postnord

Kommer vi slippa försenade paket i framtiden?

– Det händer att paket blir försenade av olika skäl och det kommer att hända framöver också. Det handlar om att så fort som möjligt lösa problemen.

Annemarie Gardshol säger att anstormningen av paket vid julhandeln klarades av, däremot hade man underskattat brevskörden.

– Där nådde vi inte upp till våra kvalitetsmål. Det var mycket mer A-post än vi räknat med, säger Sverigechefen.

Kommer vi att få räkna med längre utdelningstider av brev i framtiden?

– Vi ska besöka varje hushåll fem dagar i veckan och det ska man kunna förvänta sig. Det är fortfarande 95 procent av breven som ska komma fram inom två dagar. Hur det blir på sikt beror helt på volymernas utveckling, men vi kommer att få anpassa servicekraven efter hand som volymerna går ner. Men att att bara besöka en brevlåda varannan dag – där är vi inte nu, säger Gardshol.

Kommer det gå att hålla portot under tio kronor på sikt?

– Det är jättesvårt att spekulera i. Vi kommer att behöva vänja oss vid portohöjningar eftersom kostnaderna för varje brev går upp när den sammanlagda volymen går ner. Det är fortfarande 23 000 brevlådor som ska tömmas varje dag och vi har 10 000 brevbärare som är ute dagligen. De måste vara redo oavsett om det är ett brev eller tio som ska lämnas. Så det blir dyrare när breven måste bära sina kostnader.

Breven måste bära sig – det innebär nya portohöjningar Foto: Anna-Karin Nilsson

Hur mycket driver ni på för fler fastighetsboxar i flerfamiljshus?

– Det är en av frågorna vi diskuterar och gärna vill få in postförordningen. Många nybyggen görs redan med fastighetsboxar och fördelarna är många. Arbetsmiljön för våra brevbärare förbättras samtidigt som det är lättare att leverera paket direkt hem stället för via ombud.

1 mars infördes moms på första kronan för paket utanför EU. Kommer detta att lösa problemen med Kinapaketen?

– Det är för tidigt att säga hur volymerna påverkas. Men när jag varit på Arlanda har jag sett många varor med väldigt lågt värde, ner mot en, två dollar. Lägger man då på moms och administrationsavgift på det blir det plötsligt lite dyrare att handla från Kina. 

 

LÄS OCKSÅ: Postnord tar ut avgift på paket från Kina

Fler paket och högre krav

150 000 paket strömmade in från Kina till främst Arlanda när det var som mest intensivt tidigare i vinter.

Och även om de volymerna trycks ner under våren ökar kundernas krav på hur leveranserna genomförs.

I fjol e-handlade svensken i genomsnitt för 1 927 kronor per person och månad. 

En undersökning som Postnord gjort visar att 65 procent av kunderna hämtade paket hos ombud i fjol, men att bara 40 procent verkligen ville det. Kraven på att få paket hela vägen till dörren ökar.

Och det ska gå snabbt. Svenskar vill ha  leverans inom en till två dagar enligt Postnords färska rapport ”E-handeln i Norden”.

En av Postnords 10 000 brevbärare.

Några alternativ till att följa och försöka leva upp till kundernas önskemål finns inte.

– Vi är ett servicebolag och det finns en omvärld som förväntar sig att man ska leva upp till en överenskommelse, säger Annemarie Gardshol.

Hur känner du på ett personligt plan över att ta över en så kritiserad verksamhet?

– Jag går in i den här uppgiften med stor respekt och ödmjukhet för vad vi har framför oss.

 

LÄS OCKSÅ: Så funkar Postnords nya avgift 

”Det här ska vi ordna”

Några löften om att nå målen för kundnöjdhet (där Postnord misslyckats vid senaste mätningarna) vill hon inte ge, mer än att ”fortsätta att jobba i rätt riktning”.

För att förbereda sig har Postnords Sverige-vd varit runt i hela postsystemet i flera månader, det har varit tidiga morgnar och sena kvällar när hon bland annat delat ut paket.

– Det finns en enorm stolthet i vår verksamhet och en vilja att göra rätt för sig. Med den kraften som finns hos medarbetaren känner jag att det här ska vi kunna ordna.

– Men, säger Gardshol, det kommer att ta tid.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!