Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så slipper du bli lurad på Black Friday

Det är långt i från säkert de priser som annonseras verkligen är fyndpriser. Tvärtom faktiskt. Foto: CHARLIE RIEDEL / AP/ TT
Black Friday är Sveriges klart största rea. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT
Carl Vult von Steyern på Prisjakt.
Långa köer till affärerna under förra årets Black Friday Foto: CHARLIE RIEDEL / AP/ TT

Black Friday är Sveriges klart största rea.  

Men reapriserna är sällan så bra som de verkar. 

– Många produkter kan vara billigare eller åtminstone ha samma pris som på Black Friday flera gånger under året, säger Carl Vult von Steyern på Prisjakt. 

Shoppar du på Black friday?

LÄS MER: Black Friday – 7 viktiga tips du måste ha koll på 

 

Många passar på att köpa årets julklappar på Black Friday. 

Förra året omsatte den hypade rean drygt fem miljarder kronor – i år väntas det bli omkring sex miljarder. 

Den 23 november är det dags igen. 

Men det är långt i från säkert de priser som annonseras verkligen är fyndpriser. Tvärtom faktiskt. Prisjakt har jämfört priserna på 12 000 populära produkter under Black Friday i fjol med priserna under en vanlig dag i november och mellandagsrean, vilket DN var först med att uppmärksamma. 

– Det vi ser är att Black Friday är Sveriges absolut största rea – inte bara i omsättning utan även i procent. Vi ser att nästan hälften av alla produkter är billigare under Black Friday än under mellandagsrean. Det vi däremot ser är att den genomsnittliga prisnedgången jämfört med en vanlig dag i november inte var mer än 11 procent, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt.    

– Det var till och med så att var femte produkt var dyrare under Black Friday än en vanlig dag, fortsätter han. 

Bästa tipsen: Så slipper du bli lurad

1. Gör research. Kolla produktens prishistorik så att du får en uppfattning om hur bra reapriset verkligen är. Prishistorik hittar du till exempel på Prisjakt eller på andra jämförelsesajter. 

2. Skriv en lista på det du behöver och sätt en budget, så minskar risken att du ”rycks med” och handlar för mycket eller köper onödiga saker.  

3. Verkar det som ett en deal under Black Friday inte är särskilt bra – vänta. Produkten kan prissänkas längre fram, vid en annan rea eller en kampanj. 

4. De stora reorna är kanske inte alltid bäst. Varje bransch har sin livscykel och släpper nya produkter någon eller några gånger per år. Ju närmare släppet av nya produkter man kommer desto större är chansen att de gamla årsmodellerna reas ut. 

5. Handlar du online bör du räkna med fraktkostnaden när du jämför priser med produkter som säljs i en fysisk butik. 

6. Har du inte koll på en specifik handlare online – läs omdömen och se vad andra konsumenter tänker och tycker. 

 

Källa: Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt   

Dessutom går priserna mycket mer upp och ner nu än tidigare. Carl Vult von Steyern påpekar att handeln i dag är väldigt kampanjdriven och att många produkter därför kan vara billigare eller ha samma pris på Black Friday vid andra tillfällen under året. 

– Det finns också tendenser att vissa produkter ökar i pris ganska mycket ju närmre Black Friday vi kommer, för att sedan sänkas igen på Black Friday, säger Carl Vult von Steyern.  

Många handlare trappar ner sina kampanjer inför Black Friday och då blir prisökningarna ”naturliga”. 

Men det finns fortfarande dem som verkligen fuskar och sätter orimligt höga normalpriser – så att prissänkningen under Black Friday ska verka jättestor.  

Carl Vult von Steyerns grundläggande råd till alla som snart ska handla julklappar är att göra research och inte låta sig luras av de många rea-intryck vi bombarderas av. 

Så här ändrade sig priserna på Black Friday 2017

Prishistorik under Black Friday i fjol jämfört med en vanlig dag i november *

Hörlurar: 

21 procent av produkterna gick upp i pris under Black Friday.

57 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 14 procent.

 

Portabla högtalare: 

15 procent av produkterna gick upp i pris.

52 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 12 procent.

 

Mikrovågsugnar: 

23 procent av produkterna gick upp i pris. 

40 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 9 procent. 

 

TV-apparater: 

14 procent av produkterna gick upp i pris.

45 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 12 procent.

 

PC-datorer: 

16 procent av produkterna gick upp i pris. 

70 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 23 procent.

 

Tangentbord: 

20 procent av produkterna gick upp i pris. 

65 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 17 procent.

 

Jackor: 

11 procent av produkterna gick upp i pris.

52 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 13 procent.

 

Löparskor: 

19 procent av produkterna gick upp i pris. 

52 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 12 procent. 

 

Foundation: 

38 procent av produkterna gick upp i pris.

47 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 8 procent.

 

Parfym: 

22 procent av produkterna gick upp i pris.

50 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 9 procent.

 

 

Prishistorik under Black Friday i fjol jämfört med mellandagsrean ** 

Hörlurar:

52 procent av produkterna gick upp i pris under mellandagsrean. 

33 procent gick ned i pris och genomsnittlig prisnedgång var 10 procent. 

 

PC-datorer: 

60 procent av produkterna gick upp i pris. 

38 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 14 procent. 

 

TV-apparater: 

28 procent av produkterna gick upp i pris. 

39 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 14 procent. 

 

Laptops: 

37 procent av produkterna gick upp i pris. 

35 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 9 procent. 

 

Jackor: 

45 procent av produkterna gick upp i pris. 

26 procent gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 11 procent. 

 

*Data från Prisjakt.nu baserat på de 12 000 populäraste produkterna under Black Friday 24/11 2017, jämfört med en vanlig dag i november, 22/11 2017.

 

**Data från Prisjakt.nu baserat på de 12 000 populäraste produkterna under Black Friday 24/11 2017, jämfört med mellandagsrean, den 27/12 2017.

 

 

Det här är rea – enligt Konsumentverkets hårda regler

Konsumentverket har regler för vad som gäller för en rea. Känner du dig lurad på rean kan du anmäla butiken till Konsumentverket här.

1. Rean ska vara under en begränsad tid. Cyber Monday är perfekt, eftersom det bara är en dag.

2. Det som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Inga restlager, alltså. 

3. Butiken får inte höja i förväg för att sedan sänka priset. Kolla på nätet.

4. Butiken får inte locka med rea-varor om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Regeln gäller främst om butiken säljer en vara som normalt kostar 5 000 kronor för 500, om det sedan visar sig att hela lagret såldes ut innan alla kunder kunnat köpa var sitt exemplar. Regeln är svår att kontrollera om en affär haft en vara för 2 000 kronor utan att kunna sälja den under lång tid och sedan sänkt priset så att efterfrågan blivit onormal.  

5. Det är förbjudet att göra reklam för ett erbjudande som inte finns på riktigt, bara för att locka dig att köpa något dyrare. Exempelvis om en affärs lockar med en bilbarnstol för en 100-lapp för att sedan säga att den är slut, men inte säker. Sedan blir du kanske övertygad att köpa en helt godkänd för ett par tusenlappar. 

Handlaren bestämmer här. Butiker får använda uttryck som "Reavaror bytes ej". Butikerna får själva välja om de vill erbjuda öppet köp eller bytesrätt. Men om det är något fel på varan har du alltid rätt att klaga på felet enligt konsumentköplagen, oavsett om du har köpt den på rea eller inte.

Annons: