Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så ska Postnord klara Black Friday och julen

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Foto: Emil Langvad/TT / TT NYHETSBYRÅN / Emil Langvad
Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK
Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik, hos Postnord.

Postnord laddar för att klara anstormningen under Black Friday och julhandel.

80 tillfälliga paketombud slås upp – bland annat på Stockholmsmässan i Älvsjö där man öppnar världens största drive-thru ombud.

– Volymmässigt har vi vår största utmaning hittills, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.

Julklappshandeln på nätet förväntas slå nya rekord under pandemin. 62 procent av de Sveriges konsumenter planerar att köpa minst en julklapp online.

Det totala värdet på alla e-julklappar väntas uppgå till 10,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med 26 procent jämfört med i fjol, enligt Postnords rapport E-barometern Q3.

Postnord anställer 3 000 postsorterare

Black Friday blir startskottet på ett paketrace för den understundom hårt kritiserade postoperatören med de ljusblå lastbilarna.

Peter Hesslin, med ansvar för logistiken och e-handel, uppger att man förberett sig noga. Så här ser satsningen ut i några punkter:

80 nya ombud öppnas temporärt under den mest hektiska perioden.

3 000 personer har anställts för att sortera paket, brev och julkort.

Paket körs ut till ombud även på lördagar, och även hemleveranser.

Paketboxar ställs ut.

Extra trafik köps in till hemleverans kvällstid.

En del i Postnords strategi för att klara rekordvolymerna är att man i samarbete med Älvsjömässan i Stockholm öppnar ett tillfälligt paketombud.

Enligt Postnord är det världens största drive-thru-ombud där kunderna ska kunna hämta sina paket utan att behöva lämna bilen. Där ska det vara möjligt att hämta eller returnera paket under perioden 30 november till 23 december.

Postnordchefen: ”Känner mig jättetrygg”

– Det är ett sätt att hjälpa kunder som vill undvika trängsel hos ombud under pandemin, förklarar Peter Hesslin.

Under den här veckan, ”Black week”, har Postnord haft rekordvolymer varje dag. Det är 200 000 fler paket varje dag jämfört med samma tid förra året. 

– Det är en ofantligt stor ökning. Volymmässigt blir detta vår största utmaning hittills, sammanfattar Peter Hesslin.

Kommer Postnord att klara utmaningen?

– Absolut, jag känner mig jättetrygg. Jag har sett hur det gått den här veckan med den otroliga ökning vi haft och hittills har vi inte sett något grus i maskineriet.

Postnords råd till kunderna i jul

Försök undvika rusningstid och köbildning om du kan. Mellan 15 och 18 är det flest besökare hos ombuden.

Visa omtanke och försök hålla avstånd när du köar. Du kan undvika fysisk kontakt genom att legitimera dig med mobilt Bank-ID i Postnords app.

Var ute i tid när du ska skicka julkort, sista dagen är 16 december med julfrimärke.

Med vanligt inrikes frimärke är sista dagen 21 december. Du måste du även senaste skicka inrikes paket om de ska hinna fram till julafton.

Så mycket växte e-handeln

E-handeln växte med 39 procent under tredje kvartalet, jämfört med 2019.

Mest växte handeln med dagligvaror på nätet (+101 %), följt av möbler och heminredning (+73 %).

Konsumenterna uppskattar att de kommer köpa julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor i år, 26 procent mer än ifjol.

46 procent av konsumenterna uppgav att de kommer röra sig mindre i fysiska butiker under julhandeln och lika många uppgav att de kommer agera som vanligt.

Källa: Postnords E-barometer.

TV: Postbilen backade om i saluhall.

Annons: