Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så ska nya vd:n lyckas rädda Teknikmagasinet

Di TV ger dig senaste ekonominyheterna.
Ulrika Göransson tillträder den 5 augusti som ny vd för Teknikmagasinet. Foto: ALEX LJUNGDAHL

I juni sade Teknikmagasinets nuvarande vd upp sig efter en långvarig ekonomisk kris inom företaget.

I augusti tar Ulrika Göransson, 49, över som kedjans tredje kvinnliga vd i rad.

Hon har bland annat lanserat Teknikmagasinets mobilreparationer och ska nu se över verksamheten.

Skulle du kunna tänka dig att vara vd?

Ulrika Göransson om sin utmaning.

– Det känns fantastiskt roligt. Särskilt eftersom jag har haft med dem att göra innan så jag vet vad jag ger mig in på, säger Ulrika Göransson, som tillträder som vd för Teknikmagasinet den 5 augusti.

Ulrika Göransson tillträder den 5 augusti som ny vd för Teknikmagasinet. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Ulrika Göransson är egentligen inte ny inom Teknikmagasinet. Hon har sedan 1,5 år tillbaka en bakgrund som konsult inom företaget.

Bland annat har hon lett lanseringen av mobilreparationer under våren, som varit en framgångssaga för kedjan.

Innan dess har hon ingått i konkurrenten Clas Ohlsons koncernledning i närmare tio år, med olika uppdrag med ansvar för marknadsföring, varumärke samt strategi- och affärsutveckling.

– Jag har respekt för uppgiften men det är inget som har avskräckt mig, säger Ulrika Göransson. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Göransson har både jobbat som managementkonsult och inom snabbrörliga konsumentvaror som livsmedel och detaljhandel.

Ett krisande företag

Teknikmagasinet har genomgått en kämpig vår för den ekonomiskt skakiga teknikkedjan.

I slutet på juni blev det också känt att företaget blir av med vd:n Catherine Sahlgren efter snart tre år på posten. I samband med det meddelade man att företaget går in i ännu en ny rekonstruktion.

Sedan rekonstruktionen började har man tvingats stänga flera butiker.

Butiken på Klarabergsgatan i Stockholm är en av de första Teknikmagasinet-butikerna som öppnades. Foto: ALEX LJUNGDAHL

Men Teknikmagasinet kämpar alltså vidare i ny kvinnlig regi. Från och med 5 augusti har Ulrika Göransson vid som ny vd för kedjan. Men det är ett krisande företag hon tar makten över, vilket är en stor utmaning att axla.

– Jag har respekt för uppgiften men det är inget som har avskräckt mig. Det gör det lättare att jag redan har en del insyn i företaget och har sett vilka värden som finns, och jag tror verkligen på varumärket, säger Ulrika Göransson och fortsätter:

– I dagens läge där allting handlar om teknik och tech, så har vi också ett fantastiskt varumärke och historia. Vi är ”Teknikmagasinet” och det måste vi leva upp till ännu mer.

Ska se över verksamheten

Det Göransson kommer göra när hon tillträder är att åka runt i butikerna och träffa medarbetarna som möter kunderna och sedan sätta sig ned och se över verksamheten tillsammans med ledningsgruppen.

– Det finns fantastisk potential, men det kräver vissa åtgärder, säger hon.

Prylkedjan har som affärsmodell att sälja diverse ”prylar” inom ett brett spektrum. Alltifrån teknik till leksaks-slajm, och riktar sig i dag till en relativt bred publik. Men detta kan komma att ändras, om man ska tro den tillträdande vd:n:

– Vi måste tydliggöra vår målgrupp och hur vi kan bli så relevanta som möjligt för dem. Då behöver vi se över vårt kunderbjudande, både produktsortimentet och hur vi kan utveckla det här med mobilreparationer och andra tjänster som anknyter till de produkter vi säljer. Dessutom behöver vi se över hur vi interagerar med våra kunder, säger hon och fortsätter:

– Sen handlar det ju som för alla om att man måste se över och uppdatera sin affärsmodell litegrann eftersom vi är inne i en transformation och det händer väldigt mycket.

Det kan exempelvis handla om att utveckla den nylanserade mobilverkstadsverksamheten i butikerna. Och som alla andra kedjor måste arbetet med att flytta tyngdpunkten från fysiska butiker mot e-handel fortsätta.

– Där ser jag också en potential eftersom det som är unikt är att vi har små lokaler i bra lägen. Och det är ett mycket bra komplement till e-handeln eftersom man undviker samma höga hyror som hotar andra företag, säger Ulrika Göransson.

Nuvarande vd:n: ”känner mig trygg”

– Jag känner mig jättetrygg med att lämna över till Ulrika. Hon är erfaren och känner verksamheten sedan innan, säger Teknikmagasinets avgående vd Catherine Sahlgren.

Catherine Sahlgren, nuvarande vd för Teknikmagasinet Foto: Pressbild / Teknikmagasinet

Ulrika Göransson har tidigare varit en del av Clas Ohlsons koncernledning.

– Eftersom hon har bakgrund från Clas Ohlson har hon bra erfarenhet av detaljhandeln och affärsutveckling, och det är en bra styrka att ha med sig. Det är en nyckelkompetens inom detaljhandeln att veta hur man ska leda utvecklingen framåt och locka fler konsumenter, säger Catherine Sahlgren.

Catherine Sahlgren går vidare

Det var i juni som nuvarande vd Catherine Sahlgren meddelade att hon går vidare från Teknikmagasinet.

– Jag fick ett intressant jobberbjudande och det var dags att byta, säger hon.

Sahlgren går nu vidare som koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta, efter snart tre turbulenta år som vd för Teknikmagasinet.

– Det har varit jättekul, men med mycket utmaningar. Vi har ju varit igenom en rekonstruktion, så finansiellt sett har det varit utmaningar. Och sen har det varit spännande att vara med och utveckla nya saker som tjänsten med mobilreparationer.

Den ekonomiska krisen:

På två år har butikskedjan genomgått två rekonstruktioner. Den första gången företaget sattes i rekonstruktion var i juni 2017 med anledning av skulder på 190 miljoner till 320 fordringsägare.

Finansmannen och miljardären Peter Gyllenhammar ny ägare i butikskedjan Teknikmagasinet gick in och räddade kedjan med krav på att fordringsägarna skulle skriva ned skulderna. Men i slutet på juni gick företaget in i sin andra rekonstruktion.

Den exploderande e-handeln, med billiga elektronikprodukter från framför allt Kina, har lyfts fram som det största hotet mot kedjans existens.

Teknikmagasinet har i dag 133 butiker i Sverige, Norge och Finland.

Den första butiken grundades i Skärholmen 1989.

Om Ulrika Göransson

Ålder: 49 år.

Bor: Lägenhet i Stockholm.

Familj: Sambo, 9-årig son och 20 år gammal bonusson.

Gjort innan: Har varit en del av Clas Ohlsons koncernledning i närmare 10 år med olika uppdrag med ansvar för marknadsföring, varumärke samt strategi- och affärsutveckling. De senaste 1,5 åren har hon drivit konsultföretag med uppdrag bland annat att lansera mobilreparationer inom Teknikmagasinet.

Här är tre ekonominyheter att hålla koll på.