Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så ska elsparkcyklisterna överleva vinterkaoset

Voi planerar att stänga ned flottan tillfälligt om det blir extremväder.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL
Elsparkcyklarna kommer att finnas på städernas gator även under vintermånaderna.Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG

Svenska Voi räknar med att folk ska använda elsparkcyklar även genom vintermånaderna.

För att göra åkandet säkrare införs nya hastighetsbegränsningar i vissa områden.

Om snön vräker ner kan man tvingas stänga ner hela flottan tillfälligt tills gatorna röjts upp. 

Hastighetsbegränsningar och tillfälliga stopp • ”Operativa zonen minskas”

Några planer på att ta vinterlov finns inte hos aktörerna på den snabbt växande elscootermarknaden. Tvåhjulingarna, både älskade och hatade, kommer att rulla på gatorna även i januari och februari. 

Kritiker befarar att övergivna fordon kommer att ligga och skräpa under snön tills den smälter bort. Men så ska det inte behöva bli, enligt företagen.

Tar ned farten utsatta områden

Nu presenterar Voi hur man planerat vintermånaderna i 16 skandinaviska städer med varierande klimat. 

För användarna kommer det att innebära att hastighetsbegränsningar införs i områden som Voi anser nödvändiga.

Om vädret bli extra förrädiskt, läs: mycket snö och is, planerar man att tillfälligt stänga av hela flottan och samla in elsparkcyklarna från gatorna tills vädersituationen anses säker igen.

Användarna kommer att informeras i realtid genom in app-meddelanden om eventuella förändringar i tjänsten, med syfte att öka säkerheten, uppger företaget i ett pressmeddelande.

”Bara ur drift sex dagar”

Blir det en vinter med mycket snö och kyla kommer ”den operativa zonen” att begränsas till stadskärnor och områden där snön smälter snabbt tack vare uppvärmda gator.

– Vi gjorde samma åtagande i fjol och vår flotta var bara ur drift under sex dagar förra vintern, tack vare bra förberedelser och snabbt agerande, säger Vois Nordenchef Eric André i en kommentar.

Därför har olyckorna ökat mycket med elsparkcyklarna

Annons: