Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så ska BRA börja flyga igen - planen ort för ort

Flygbolaget BRA räknar med att att komma igång igen med flygningar till fem orter i höst.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
– Vi starter på ett begränsat antal orter, säger BRA:s vd Gier Stormorken.Foto: Pressbild / WNDR
De fyrmotoriga Avro RJ-planen som funnits med sedan Malmö Aviation-tiden är ett minne blott. Planen har sålts.Foto: ALEX LJUNGDAHL
Alla BRA:s plan står i dag på backen i avvaktan på att rekonstruktionen ska få grönt ljus.

Flygbolaget BRA räknar med ett begränsat flygutbud om bolagets räddningsplan får grönt ljus.

Företaget planerar återstarten med fem orter. Andra destinationer kommer att kräva ekonomiskt stöd.

– Vi starter på ett begränsat antal orter och ökar gradvis när vi ser att efterfrågan är tillräcklig, säger vd Gier Stormorken.

BRA flygtrafik har legat nere helt sedan den 6 april och flygbolaget befinner sig under rekonstruktion i ett försök att få företaget i ett tillräckligt bra ekonomiskt skick för att kunna börja flyga igen. Alternativet är konkurs.

– Vi planlägger fortsatt för start igen i slutet på september, säger Gier Stormorken.

Hård konkurrens

Flygexperten Jan Ohlsson tror dock att bolaget kommer att få det tufft:

– De möter en konkurrens där andra snott åt sig delar av marknaden. Flygbolaget Air Leap är ett sådant exempel. Det är naturligtvis bra för passagerarna, men kan bli tufft för BRA.

Air Leap har också också börjat använda sig av BRA:s konkurrensfördel: att utgå från Bromma med en del av sina flygningar. Både Bromma-Malmö och Bromma-Göteborg finns i deras turlista. Air Leap ska dessutom använda sig av plan som tidigare nyttjas av BRA, ATR72-500 med plats för 72 passagerare.

Den nu pågående rekonstruktionen av BRA blir en smäll för de passagerare med bokade biljetter som vill ha sina pengar tillbaka. Enligt det ackordsförslag som skickats ut, men ännu inte är godkänt, skrivs företagets skulder ned med 75 procent. Det betyder att den som vill ha pengar tillbaka på sina inköpta biljetter bara får 25 procent, alternativt att använda sina biljetter vid ett senare tillfälle.

– Rekonstruktionen går vidare som planerat, säger Gier Stormorken, som tror att planen ska kunna vara godkänd i slutet av augusti eller början av september.

Kan bli senare start

Den formella fristen för rekonstruktionen är dock framskjuten. Stockholms tingsrätt väntas inom kort godkänna att den får fortsätta fram till i mitten av oktober. Det kan betyda att återstarten av delar av flygverksamheten kan komma igång senare i höst.

– Vi starter på ett begränsat antal orter och ökar gradvis når vi ser att efterfrågan är tillräcklig. För de minsta orterna tror vi att någon form av stöd kommer att vara en förutsättning för kommersiell drift, säger Gier Stormorken.

BRA ska i fortsättningen bara flyga med turbopropplan. Jetplanen är sålda.

BRA:s ordinarie inrikestrafik, året runt, innan krisen

Umeå-Bromma

Visby-Bromma

Kalmar-Bromma

Växjö-Bromma

Ronneby-Bromma

Kristianstad-Bromma

Malmö-Bromma

Ängelholm-Bromma

Halmstad-Bromma

Göteborg-Bromma

Trollhättan-Bromma

Östersund-Bromma

Sundsvall-Bromma

Visby-Malmö

Visby-Göteborg

Örnsköldsvik – Bromma

De orter som BRA nu siktar in sig på är de mest lönsamma linjerna. Det gäller från Stockholm/Bromma till Malmö, Visby, Ängelholm, Göteborg och Umeå.

– På sikt tror jag det är marknad för ett tiotal orter till och från Bromma. För andra kan det behövas stöd, säger Gier Stormorken.

BRA:s personal uppsagda

När bolagets rekonstruktion inleddes fanns cirka 600 personer anställda. I dag är merparten uppsagda.

Företaget renodlar sin flyglansflotta med enbart ATR 72-600, som är ett turbotropplan med plats för 72 passagerare och bolaget ska flyga med egna piloter. De fyrmotoriga Avro RJ-planen som funnits med sedan Malmö Aviation-tiden är ett minne blott. Planen har sålts.

BRA, som står för Braathens Regional Airlines och ägs av den norske miljardären Per G. Braathen, stod fram till coronakrisen för 30 procent av inrikesflyget i Sverige och flög till flest städer med flest flyglinjer inom Sverige. 

Annons: