Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så här gör du för att få julklapparna i tid

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Ett utlämningsställe för paket i Stockholm har fått lägga upp paketen utanför butiken på grund av den ökande e-handeln till jul.
Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Postnord vill ha ditt paket senast den 21 december för att kunna leverera i tid.
Foto: Pressbild / Postnord

Onlineköpen inför jul har näst intill exploderat i år.

Så för att vara säker på att du får dina julklappar före den 24 december: var ute i god tid.

Här är datumen som gäller – och vilka rättigheter du har.

I år julhandlar fler än någonsin på nätet. Det märks hos de olika leveransföretagen.

Peter Hesslin, e-handels- och logistikchef på Postnord, säger att det är 20-30 procent fler paket än i fjol.

– Men det ser bra ut inför jul. Det är stora volymer, men vi har inte nått en punkt där vi känner att vi inte mäktar med, säger han.

Postnord: ”Var ute i tid”

Peter Hesslins främsta råd är:

– Var ute i god tid. 

Enligt Postnord kan de leverera paket i tid till jul om de får in dem fysiskt senast den 21 december.

– Men bara för att du beställer ett paket den 21 betyder inte det att vi har det hos oss den 21, säger Peter Hesslin.

Han fortsätter:

– Så det gäller att vara observant på vad e-handelsbutiken lovar, och om varorna finns i lager. Det är en hel kedja som ska fungera.

Schenker: Hämta ditt paket

Även Schenker märker av de stora paketvolymerna.

– Näthandeln slår rekord varje år. Det är ett enormt högt tryck, särskilt på måndagar eftersom många beställer på helgerna, säger informationschefen Pierre Olsson.

Också han råder konsumenter att vara ute i god tid.

– Ju närmare jul vi kommer, desto trängre. Och hämta ut det du har beställt så det inte blir fullt hos ombuden.

Schenker har satt 18 december som sista datum om man vill ha sitt paket före jul.

Ökat tryck även hos DHL

Även hos DHL – som också har märkt av ett ökat tryck i årets julhandel – gäller den 18 december för att skicka paket från en privatperson till en annan. För e-handel gäller den 21 december.

– Vi hämtar upp paketet hos e-handlaren, så då gäller det att e-handlaren har gjort klart allting så paketet är redo att hämtas den 21. Där skulle jag rekommendera att man som kund är ute någon dag i förväg, säger produktchefen Mikael Stange.

Konsumentverket: Tänk på detta

Så här säger Adam Dahlin, vägledare på Hallå Konsument, om vad du har för rättigheter som konsument – och vad som är bra att tänka på:



KONTROLLERA FÖRETAGET

– Vad är det för företag? I vilket land finns det? Det kan förändra ens rättigheter helt och hållet. Men riktar sig företaget mot svenska konsumenter bör svensk lagstiftning vara tillämplig.

– Är det en sida på engelska eller annat språk kan det vara en annan lagstiftning som gäller. Det är bra att ha koll på.

– Kolla omdömen om företaget, vad andra säger.


LÄS AVTALSVILLKOREN

– Kika på vad som gäller, när leveransen ska ske, hur det fungerar med returer och vem som betalar returfrakt vid ångerrätt. Vad ska jag betala, vad kostar leveransen? Så man är införstådd i vad det kommer att kosta.

– Vad man ska betala och när leverans ska ske bestäms av avtalet. Det är bra att kolla upp vad leveranstiden är så att man får julklapparna i tid.


ÅNGERRÄTT

– Ångerrätt har man normalt i 14 dagar. Är det varor gäller det från och med att man har tagit emot varan, alltså från och med att man har hämtat ut den. Är det en tjänst gäller det från och med när man har ingått avtalet, det vill säga när man gör köpet.

– All tid efter 14 dagar styrs av avtalsvillkoren som styr. Då kan det finnas villkor, till exempel att man inte får öppna förpackningen eller att man får tillgodokvitton i stället för pengarna tillbaka.


SENA ELLER SKADADE LEVERANSER

– Det är företaget du köper av som du har rätt att ställa krav på. Om en vara skadas, kommer bort eller levereras sent är det fortfarande företaget du har köpt varan av som du ska rikta krav emot. Det är det säljande företaget som bär risken under transport.

– Bara för att en vara är sen är det inte säkert att man har rätt att häva köpet. Man måste kunna visa på dröjsmål av väsentlig betydelse.


BETALNING

– Det kan vara bra att betala i efterskott om möjlighet finns, om det skulle ske något med varan. Då har man möjlighet att hålla inne med betalning.

– Har man betalat med kreditkort har man rätt att ställa samma krav mot kreditgivaren som mot företaget, till exempel om man inte kommer överens med företaget eller om det går i konkurs.


REKLAMATION

Du har alltid minst två år på dig att klaga på fel på varor. Handlar du från ett svenskt företag har du tre år på dig.

Extra högt tryck väntas hos Postnord: ”Det kan ta någon extra dag”
Annons: