Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fixa digital brevlåda i sista minuten – återbäring i påsk

– Vi försöker nå målgrupper som behöver längre tid på sig för att deklarera, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.Foto: Fialotta Bratt
Den 17 mars kan du börja deklarera digitalt.Foto: Fialotta Bratt / Skatteverket / Fialotta Bratt / Pressbild

Skaffa digital brevlåda och du får snabbare koll om du kan räkna med skatteåterbäring eller kvarskatt inför deklarationen 2020.

Men det brådskar för alla miljontals deklaranter som står utan digital brevlåda.

– Du får längre tid på dig med deklarationen om du har digital brevlåda, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Deklarationen för 2020 kommer digitalt till den som har digital brevlåda mellan den 4 och 11 mars. Pappersdeklarationerna skickas ut senare och landar i den vanliga brevlådan under perioden 13 mars–15 april. Deklarationstjänsten – när du kan börja deklarera – öppnar dock inte förrän den 17 mars. Den dagen kan du börja deklarera oavsett när deklarationen kommer till dig.

– Vi vet att många är nyfikna på om de ska betala eller få tillbaka skatt och hur mycket pengar det handlar om. Därför skickar vi ut deklarationerna så snart vi kan. Det ger mer tid för att allt ska kunna lämnas komplett även för den som har en mer komplicerad deklaration, säger Anna Sjöberg, en av deklarationsexperterna hos Skatteverket.

Deklarationen 2020 - fyra miljoner saknar digital brevlåda

I dag har ca 3,8 miljoner en digital brevlåda, medan 4,2 miljoner får pappersdeklaration. Pappersdeklarationerna som går med post tar längre tid att trycka och distribuera och därför kommer de senare. Och det är den senare gruppen som Skatteverket nu har i fokus i hopp om att de ska gå över till den digitala världen.

– Vi försöker nå målgrupper som behöver längre tid på sig för att deklarera, till exempel de som tar hjälp av en redovisningsbyrå, säger Anna Sjöberg på Skatteverket.

Skatteverkets fem tips till alla som deklarerar för första gången

• Skaffa bank-ID så att du kan du logga in på Skatteverkets e-tjänster.

Skaffa digital brevlåda senast den 27 februari, då får du deklarationen tidigt och digitalt.

• Ladda ner Skatteverkets app så kan du hantera deklarationen enkelt i mobilen.

• Anmäl ett bankkonto, då betalas din skatteåterbäring ut automatiskt.

• Deklarera digitalt via e-tjänsten eller appen. Gör du det senast den 31 mars kan du få din skatteåterbäring redan i april. Kom ihåg att kolla att alla uppgifter stämmer och att deklarationen är komplett innan du godkänner deklarationen.

Den 27 februari är datumet som gäller för alla som vill gå över till digital brevlåda. Det är sista dagen du registrera dig för att få deklarationen extra snabbt. Annars får du vänta på brevbäraren.

Sista deklarationsdagen

Sista dagen att deklarera är den 4 maj och det gäller oavsett om du deklarerar digital eller på papper som du postar till Skatteverket. Men många kan ha fördel av att deklarera tidigare.

Det finns flera viktiga datum att hålla redan på.

– Den som inte har några ändringar eller tillägg att göra, utan bara ska godkänna sin deklaration, och som gör det senast den 31 mars kan få sina pengar tillbaka redan i april, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

Skatteåterbäringen 2020

Du som har skatteåterbäring att hämta kan få pengarna precis innan påsk. Men det förutsätter att du bara godkänner den befintliga deklarationen med de förtryckta uppgifterna.

Var dock inte för snabb med att trycka iväg din deklaration – du kan missa pengar. Kanske har du reseavdrag som du är berättigad till.

– Kontrollera alltid att de förtryckta uppgifterna i deklarationen stämmer, manar Anna sjöberg

Oavsett om deklarationen är enkel eller komplicerad rekommenderar Johan Schauman alla att deklarera digitalt.

– Att deklarera digitalt är både enklare och mer säkert. Det blir också färre fel för den som väljer den digitala vägen, säger han.

Så skaffar du digital brevlåda

Du har fyra brevlådor kan du välja mellan om du är privatperson eller om du har enskild firma. Oavsett vilken av brevlådorna du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag. 

Så skaffar du dig en digital brevlåda.

• Gå in på www.skatteverket.se/digitalbrevlada

 • Se till att du har anmält ett bankkonto för skatteåterbäring via Skatteverket. Annars kommer inga pengar automatiskt. Det går tre, fyra dagar innan bankkontot är registrerat hos Skatteverket.

 • Följ sedan anvisningarna för att registrera din digitala brevlåda. Det finns fyra olika digitala brevlådor du kan välja mellan. Du behöver ett bank–id för att genomföra registreringen och kunna logga in i din digitala brevlåda. När du får post i brevlådan skickas en sms–avisering till det mobilnummer du angett och din e–postadress. Det är till brevlådan som Skatteverket skickar din deklaration i form av en pdf.

 • Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt, post som annars hade skickats hem till dig i den vanliga brevlådan. Inloggning i den digitala brevlådan sker med e–legitimation, till exempel mobilt bank–id.

Här får du veta mer: De fyra digitala brevlådorna.

”Se deklarationen som lite spännande”
Annons: