Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så får du rätt ersättning efter din mardrömsresa

Foto: AP / TT / NTB Scanpix

Semestertider innebär en brant ökning av mardrömsresor med försenade flyg, försvunna bagage och undermåliga hotellrum.

Samtidigt söker allt fler svenskar kompensation för resehaverier.

Dina Pengar har gått igenom vilka ersättningar du har rätt till.

De senaste åren har inneburit en lavinartad ökning av anmälningar på temat resor till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

3 388 anmälningar kom in under 2017, vilket på två år innebär en ökning med 1 200 ärenden.

Klagomål på resor är den enskilt största klagomålsområdet hos ARN. Lägg sen till att Konsument Europa årligen hjälper 2 200 besvikna resenärer från Sverige.

– Anledningen till ökningen är oklar. Kanske reser svenskarna mer eller så har fler blivit medvetna om möjligheten till att få hjälp. Ytterligare en anledning skulle kunna vara att konsumenterna faktiskt möter fler problem i dag än förr, säger Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank.

Sharon Lavie.

Hon betonar att ett nej från flygbolaget eller researrangören inte behöver betyda ett nej i slutändan.

– Får man ett nej ska man inte acceptera detta utan gå vidare. Det som irriterar mig är att många inte har en aning om att det går att få gratis hjälp, utan vänder sig till företag som helt tar betalt för något som är gratis. Har man rätt till ersättning behöver man inte betala för det, säger Sharon Lavie.

Här ger hon värdefulla råd på bästa sättet att få ut pengar efter mardrömsresan.

 

LÄS MER: Svenskarnas värsta charterhaverier 

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

1. Så gör du vid försenat eller inställt flyg

– Det enskilt största problemet som Konsumet Europa möter är klagomål på försenade och inställda flyg. Som konsument kan du ha rätt till både kompensation och skadestånd beroende på hur lång flygsträckan är och hur kraftig förseningen är. Förutom ekonomisk kompensation som beräknas schablonmässigt kan du också ha rätt till ersättning för utlägg som du varit tvungen att göra, säger Sharon Lavie.

När ditt flyg blir inställt har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:

250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer (Stockholm–Paris är drygt 1500 kilometer).

400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa (Stockholm–Kairo är knappt 3 500 kilometer).

600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

För att få ut dessa pengar ska du kontakta flygbolaget med dina krav skriftligt inom två månader. Som underlag är det bra att du har flygbiljett, helst boardingkort och kvitton på utlägg. Har du blivit lovad ersättning eller blivit ombedd att boka ett nytt flyg med löfte om kompensation i efterhand ska du be om detta skriftligen. Annars kan flygbolaget neka ersättning med hänvisning till egna avtal som flygbolagen har sinsemellan.

Undantag finns – ibland kan flygbolaget hänvisa till extra ordinära omständigheter. Det innebär att de inte behöver ersätta dig för dina kostnader. Dessvärre så används detta argument lite för lättvindigt av vissa flygbolag. En extra ordinär omständighet bedöms från fall till fall med ett exempel är vulkanutbrottet på Island som förhindrade flyg att lyfta under en period.

Hit vänder du dig för att få ersättning

Konsument Europa: När du drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg och därmed kan ha rätt till hjälp från flygbolaget och ekonomisk kompensation.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN): Myndigheten som kostnadsfritt löser tvister mellan konsumenter och företag.

Flygkalkylatorn: Konsumentverkets tjänst som räknar ut och tar reda på vilken kompensation man har rätt till när flyget är försenat eller inställt.

Kammarkollegiet: Om researrangören gått i konkurs.

Din bank: Bedrägerier, skimning, borttappat kort.

Ditt försäkringsbolag: Extra ersättningar.

Behöver du hjälp att räkna på vad du har rätt till för ersättning och skadestånd kan du använda dig av flygkalkylatorn på Konsument Europas webbplats.

Om flygbolaget inte vill ersätta dig kan du få ärendet prövat hos ett tvistlösningsorgan. I Sverige har vi Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

 

LÄS MER: Charterresan blev en mardröm för Sara 

Foto: SHUTTERSTOCK

2. Så gör du om flygbolaget går i konkurs

– Går ett flygbolag i konkurs kan det vara svårt att få tillbaka sina pengar via en konkursförvaltare eftersom vi som konsumenter oftast har en oprioriterad fordran, säger Sharon Lavie. 

Har du betalat med kreditkort: Enligt konsumentkreditlagen kan du rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information och hjälp.

Försäkring: Har du en reseförsäkring kan du vända dig till försäkringsbolaget för att se om den omfattar konkurser.

Blir du strandad utomlands: Kontakta Utrikesdepartementet om du befinner dig i nödställd situation utan möjlighet att kunna betala en resa hem. Det finns möjlighet att få hjälp av ambassaden eller konsulatet i form av lån för just sådana extrema fall. Tänk på att det är just ett lån som ska betalas tillbaka.

 

LÄS MER: Lagen görs om – lättare för alla att få ersättning för resa 

Foto: IZABELLE NORDFJELL / IZABELLE NORDFJELL EXPRESSEN

3. Så gör du om du köpt en paketresa

– Har du bokat en paketresa är du extra skyddad, säger Sharon Lavie.

För att du ska ha rätt till skadestånd ska arrangören vara ansvarig för felet. Om det beror på något som ligger utanför arrangörens kontroll (exempelvis väder) har du inte rätt till skadestånd. Har däremot arrangören anlitat en underleverantör som inte lever upp till avtalet ska du kompenseras. 

För att få rättelse behöver du reklamera så snart du kan och alltid direkt till arrangörens representant på plats på resmålet. Arrangören ska då genast hjälpa dig och hitta en lösning på problemet. Om det inte går att lösa på plats kan du ta ditt ärende vidare när du kommer hem. Det går inte att vänta med att klaga på städningen tills man kommit hem.

Har du bokat ett arrangemang som hör till resan och det ställs in, till exempel en utflykt, ska arrangören ordna något annat lämpligt. Det får inte kosta dig extra. Om det inställda arrangemanget innebär en försämring för dig kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

Skulle arrangören eller flygbolaget som researrangören anlitat gått i konkurs kan du i vanliga fall få kompensation från resegarantin. Kompensationen ansöker du från Kammarkollegiet senast tre månader efter att resan ställdes in eller avbröts på grund av konkurs.

 

LÄS MER: Böteslapparna väller in nio månader efter resan 

Foto: MARCIN KILARSKI / FOTOLIA

4. Om ditt bagage försenats, kommit bort eller skadats

– Att bagaget kommer långt efter resenären kan skapa stora problem om man befinner sig på semester. Du kanske behöver köpa både kläder och praktiska saker som hygienartiklar eller hyra viss utrustning som du hade i bagaget. Dessa utgifter kan du ha rätt att få ersättning för. Tänk på att du måste begränsa dina utgifter, säger Sharon Lavie.

Om bagaget blir försenat på väg hem från semestern kan det bli svårare att på kompensation.

Dyker inte dina incheckade väskor upp vid bagageutlämningen ska du anmäla det direkt på flygplatsen där du ska få fylla i en blankett. Har du haft extrakostnader ska du reklamera det skriftligt till flygbolaget tillsammans med kopior på blanketten, kvitton för dina utlägg, biljetter och kvitto på ditt inlämnade bagage. Lämna inte ifrån dig originalen och ta alltid kopior på allt du skickar in.

Har du inte fått tillbaka bagaget inom 21 dagar anses det vara förlorat. Då har du rätt att få ersättning för värdet på ditt förlorade bagage upp till ca 13 900 kronor. Är värdet på ditt bagage högre, måste du anmäla det till flygbolaget innan du checkar in det.

Undantag 1: Vissa flygbolag har villkor som förbjuder dig att packa ner värdehandlingar, affärsdokument och andra värdesaker. Packar du ner det ändå, så kan du inte få ersättning.

Undantag 2: Flygbolaget behöver inte betala ersättning till dig om man gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika att ditt bagage försenas eller om det var omöjligt för bolaget att ta till sådana åtgärder.

Försäkring: Du kan ha rätt till ersättning för det förlorade bagaget eller förseningen via ditt reseskydd i din hemförsäkring eller via din reseförsäkring som du antingen har tecknat separat eller som ingår om du har betalat med bank- eller kreditkort. Kontrollera därför med ditt försäkringsbolag och villkoren i ditt kort om de täcker förlorat bagage.

Kommer ditt bagage fram skadat ska du också anmäla det på plats – annars kan flygbolaget hävda att skadan skedde på väg hem. Det samma gäller om du tror att nåt saknas i bagaget.

 

LÄS MER: Resenärernas raseri mot de stora bokningssajterna

5. Så gör du om du är missnöjd med hotellet

Lever inte hotellet upp till vad man lovat ska man reklamera omedelbart på plats. Lyckas inte hotellet avhjälpa dig på plats är det viktigt att du dokumenterar det om är fel. 

– Be om alla utfästelser skriftligt. Det är bra om du kan visa att du faktiskt har reklamerat på plats, så att skicka ett mejl till receptionen redan under vistelsen är en smart idé, säger Sharon Lavie.

Kontakta därefter Konsument Europa, som kan hjälpa dig via sina systerkontor med din reklamation.

LÄS MER: Falska rabatter lurar kunder på hotellsajt

Foto: MARIA HANSSON

6. Tänk på detta om priset plötsligt ändrats

I vissa fall kan en researrangör eller ett flygbolag kräva dig på extra betalt om det sker en kraftig valutaförändring eller om en skatt tillkommit som tidigare var okänd. 

För att kunna ta ut dess avgifter så måste det stå med i avtalsvillkoren som konsumenten fått i samband med bokningen. Sådana villkor kan inte bara vara till nackdel för konsumenten – skulle svenska valutan bli starkare ska konsumenten även ha rätt att få tillbaka pengar.

Har du bokat en paketresa får ändringar inte ske närmare än 20 dagar för resan.

Skulle priset ändras rejält ska konsumenten få frånträda avtalet utan kostnad. Då kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller få en ersättningsresa. Om arrangören ändrar resan så mycket att du väljer att inte genomföra resan kan du ha rätt till skadestånd för utlägg kopplade till resan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!