Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så blir Amazon i Sverige – fördelarna & nackdelarna

Foto: Patrick Pleul / DPA

Bokhandel och hemelektronik riskerar att bli förlorare när e-handelsgiganten Amazon intar Sverige.

Det spår Emma Hernell, vice vd på HUI Research.

– Vi kan vänta oss pressade priser och hårdare konkurrens, säger Emma Hernell till Expressens privatekonomiska magasin ”Dina Pengar”.

Amazon har över 40 procent av e-handeln i USA och leds av världens rikaste man, Jeff Bezos. Nu förbereder den amerikanska e-handelsjätten sitt intåg på den svenska marknaden. 

– De kommer hit med stora finansiella muskler och satsar stort. Amazon erbjuder genom sitt abonnemang Prime gratis leveranser och i vissa städer leverans på två timmar. Det kostar väldigt mycket för Amazon, men de ser det som att de tar marknad från lokala aktörer, säger Ida Brusewitz Hansson, nyhetschef på Di Digital till ”Dina Pengar”.

Ida Brusewitz Hansson, nyhetschef på Di Digital-

Amazons etablering i Sverige kommer att leda till pressade priser, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research.

Större utbud, hårdare konkurrens

– Från början kommer de att köra en hel del av produkterna från sitt centrallager i Tyskland, så de riktigt snabba leveranserna får vi vänta på. Men det blir ett större utbud och hårdare konkurrens, säger hon till ”Dina Pengar”.

Svenska e-handelsbolag som verkar inom marknader där Amazon är starka riskerar att bli förlorare, säger Emma Hernell.

Emma Hernell på HUI.

– De som får det tufft är bokhandeln, hemelektronik, prylar, redskap och verktyg. Däremot är Amazon inte lika bra på konsumtion som kräver inspiration som mode, säger Emma Hernell.

TV: Senaste avsnittet av Dina Pengar

Annons: