Foto: AIDAN CRAWLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: AIDAN CRAWLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Ryanairs glädjebesked: Tror på lägre biljettpriser

Publicerad

Ryanairs trafik växte i december.

Nu spår lågprisjätten ännu lägre flygpriser under 2018, enligt ett pressmeddelande.

Detta trots ett tungt år för flygbolaget.

Flygbolaget Ryanair redovisar en trafiktillväxt på tre procent i december – till 9,3 miljoner passagerare. Kabinfaktorn ökade med en procentenhet till 95 procent.

Det framgår av flygbolagets trafikrapport på onsdagsmorgonen.

På rullande tolv månader till december steg trafiken med tio procent till 129 miljoner kunder.

Ryanair: Lägre biljettpriser 2018

Lägre biljettpriser sägs ha drivit tillväxten i december och enligt Ryanair kommer biljettpriserna att bli ännu lägre under 2018.

Det irländska lågprisflygbolaget har annars haft ett tufft år. Bara dagar före jultrafiken drog i gång hotade piloter med att gå ut i strejk, och i början av hösten meddelade bolaget att man ställer in tiotusentals flygningar – något som drabbar 400 000 passagerare.

 

LÄS MER: Strejkhot förvärrar Ryanairs flygkaos 

 

Orsaken var, enligt Ryanair, en miss i planeringen. Enligt rykten rörde det sig dock om pilotbrist.

– Men piloter flyttar inte till ett annat bolag från en dag till en annan, det här tyder på utomordentligt dålig planering. Man har sopat problemen under matten, sade flyganalytikern Jan Ohlsson i september.

Han spekulerade då om att det kunde vara slutet för vd:n och koncernchefen Michael O'Leary i bolaget – och att vi skulle kunna få se ett "mer konsumentvänligt flygbolag" framöver.

 

Nyhetsbyrån Direkt/Expressen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen