Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Resenärernas raseri mot bokningssajterna

Felaktiga avgifter för frukost, bagage och avbokade hotellrum.

Det är några av klagomålen mot bokningssajterna.

– På två tredjedelar av sidorna ansåg man att det fanns brister i marknadsföringen, säger Angelica Lillback, jurist vid Konsumentverket.

Under hösten 2016 gjorde konsumentmyndigheter i hela Europa en kartläggning av sajterna, där det framgick att flera av sajterna har en dunkel prissättning.

Hos svenska Konsumentverkat finns en rad anmälningar från människor som känner sig förda bakom ljuset, lurade eller illa behandlade av de populära bokningssajterna.

Dina Pengar har sammanställt ett antal anmälningar mot de större aktörerna. 

LÄS MER: Falska rabatter lurar kunder på hotellsajt 

Mystisk prissättning hos Momondo

En av dessa kommer från en person som bor i Skåne, som beskriver hur han försökte boka en resa från Köpenhamn till Malaga för fem personer på bokningstjänsten Momondo. 

Först stod det att resan skulle kosta 8 958 kronor. 

"När jag sedan fyllt i alla uppgifter och ska gå vidare till betalning så går priset upp till 14 963 kronor. En ganska rejäl förändring", skriver mannen i sin anmälan. 

Anmälaren har bifogat en skärmdump på det ursprungliga priset. 

LÄS MER: SAS ber 5 miljoner kunder om ursäkt

Konsumentverket larmade om sajternas prisinformation

Efter en stor EU-samordnad kartläggning av bokningssajterna under hösten 2016 så larmade Konsumentverket om just prisinformationen på tjänsternas hemsidor. 

 

Tänk på detta innan du bokar

• Kolla om det finns telefonnummer och mejladress på bokningssajten så du kan få kontakt om något går fel.

• Läs omdömen från tidigare kunder. Det finns ofta på sajten men googla gärna efter fler referenser.

• Om du hyr via ett svenskt företag gäller svensk konsumenträtt. De förmedlare av stugor och lägenheter som är med i Svenska Bilresearrangörer har en överenskommelse med konsumentverket om avtalsvillkor. 

• Läs igenom villkoren för bland annat avbokning.

• Det är vanligt att man betalar en deposition i samband med bokningen. Fundera en gång till om du krävs på hela hyressumman i förskott.

• Se till att du befinner dig på en säker sajt innan du fyller i ditt kreditkortsnummer. Om webbadressen börjar med https:// kan du känna dig trygg. 

Källa: Allt om resor

– Vi upptäckte att priserna som anges först oftast inte stämmer då det tillkommer tilläggspriser efterhand, då konsumenten går vidare i bokningsprocessen, säger Angelica Lillback, jurist vid Konsumentverket. 

Angelica Lillback, jurist vid Konsumentverket, efterlyser en större transparens hos bokningssajterna.

Vad beror det här på? 

– Oftast på att sajterna inte är tillräckligt transparenta i sin prissättning. Det pris som står ska vara priset för tjänsten och det ska inte tillkomma priser i efterhand. 

Vad kan det handla om för typ av tilläggspriser? 

– Det kan exempelvis handla om bokningsavgifter eller särskilda avgifter för det betalningssätt man väljer. Det kan också vara bagageavgifter eller olika försäkringar som är kopplade till hyrbilar. Det beror på vilken tjänst man bokar. 

Hotels.com och Booking.com – två av de stora bokningssajterna för hotell och flygresor.

 

Några av anmälningarna mot bokningssajterna

Booking.com

Ung kvinna som valt att vara anonym i sin anmälan: 

"På Booking.com hemsida erbjuds hotell (Hotel am Mirabellplatz) inklusive frukost när man har möjlighet att välja bland olika hotell, men när man väljer och bokar detta hotell på grund av bokning inkluderar frukost, så finns ej frukost inkluderat och då är reklam på Booking.com missvisande. Jag har foto på både första sida från Booking.com-sajten och deras bekräftelse efteråt"

 

Kvinna, 50-64 år, Norrland: 

"Samma dag som jag skulle checka in blev jag också rånad på min väska där jag lade mina pengar, handlingar, bankkort, dator och annat värdefullt. Jag tog kontakt med Booking.com och förklarade vad som hände. Företagets kundtjänst beklagade incidenten och hänvisade mig till hotellets kundtjänst. Jag ringde upp hotellet, berättade vad som hände och bad dem om att skippa avbokningskostnad. Hotellet lovade att inte dra pengar för avbokningen och jag har skriftligt bevis på det. Efter några dagar, när jag var hemma i Sverige, upptäckte jag att en stor summa drogs bort från mitt bankkonto. Jag tog kontakt med företaget Booking.com/Sverige, via telefon och berättade om att hotellet hade lovat att inte dra pengar, så varför gjorde Booking.com det? Booking.com skyllde på hotellet och hänvisade gång på gong till hotellets kundtjänst" 

 

Momondo

Man, 50-64 år, Skåne: 

"Försökte boka en resa, Köpenhamn–Malaga och priset visar 8 958 kronor för 5 personer. När jag sedan fyllt i alla uppgifter och ska gå vidare till betalning så går priset upp till 14 963 kronor. En ganska rejäl förändring. Jag blev vidare slussad till en annan internetbaserad resebyrå som jag också vill anmäla." 

 

Hotels.com 

Kvinna, 18-24 år, Göteborg: 

"Hej! Den 11 juli (Förra veckan) bokade jag ett hotell i Rom via bokningssidan Hotels.com. På deras hemsida marknadsförde de att hotellet "Hotel Gravina San Pietro" har en kall och varm frukostbuffé på hotellet som ska ingå och vara GRATIS. På flera ställen på deras hemsida står det tydligt att frukosten ingår. Trots detta så debiterade de oss för frukosten när hotellet betalades. Jag tyckte att det var lite konstigt och skrev ett mejl till dom och frågade varför de tar betalt för frukost när det tydligt står att det ska vara gratis och i dag fick jag svaret: "Jag har tittat på bokningen och på hotellinformationen, och önskar man att ha frukost på sin bokning så måste man betala för detta. Jag håller med dig om att det står lite märkligt på hemsidan när man skall boka, jag kommer att skicka vidare detta till en annan avdelning som har hand om sidan så att dem får titta på detta." 

 

Kvinna, 25-34 år, Göteborg: 

"Jag gör en anmälan då har jag tillsammans med min sambo och två små barn bokat ett boende via företaget, och när vi väl kom på plats fick vi reda på att det inte fanns lediga platser och att boendet inte har med företaget att göra sedan två år tillbaka. Besvikelsen var enorm då vi hade

med oss två små barn och stod där helt bekymrade och fick inte telefonkontakt med företaget" 

 

Kvinna, 50-64 år, Umeå: 

"Jag lämnade positiv kritik angående incheckning på de här tre hotellen och negativ kritik på det hotellet vi inte trivdes, ett hotell som vi skulle ha bott på i sex nätter men som vi stannade i bara tre nätter. Efter vistelse blev jag ombedd om att skriva om mina upplevelser på de tre hotell med bra kritik men inte på det fjärde – såg fram att göra det för att varna andra turister. Jag tycker det här är missvisande och vilseledande marknadsföring eftersom så länge de inte tillåter folk att skriva dålig kritik, förblir de hemska hotell med hög poäng/bra kritik." 

 

 

 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!