Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Resenärer utan pengar – anmälningar strömmar in

Tomma stränder på Mallorca.Foto: NEWSCOM / IMAGE OF SPORT/NEWSCOM/SIPA USA SIPA USA
Foto: VING/THOMAS COOK / VING/THOMAS COOK

Flera charterbolag har slagits ut och hela branschen går på knä när paketresorna ska återbetalas.

Nu strömmar anmälningar in till Konsumentverket från kunder som inte får sina resor återbetalda.

Samtidigt riskerar krisen bli avgrundsdjup om UD förlänger resestoppet bortom 15 juni och den stora semesterperioden.

– Vi behöver hjälp och stöd, säger Vings vd Magnus Wikner 

Sedan utrikesdepartementets reseavrådan 14 mars har den svenska charterbranschen varit i sin djupaste kris någonsin.

500 000 resor ska återbetalas samtidigt som pengaflödet in är obefintligt. 

Avrådan gäller preliminärt till 15 juni men få tror att sommarens charterresor blir av.

Hittills har över 500 000 charterresor ställts in och biljetter för två miljarder har eller ska betalas tillbaka enligt paketreselagen.

Ving är Sveriges största charterbolag och behöver ersätta 100 000 resenärer för inställda resor.

Kritik har väckts mot att återbetalningarna tar längre tid än de två veckor lagen föreskriver. Hur många som väntar på pengar vill man inte uppge.

– Jag vill inte säga någon siffra, vi har fortfarande en hel del kvar. Men vi är glada över att vi har kunnat snabba upp detta i denna extrema situation, säger Fredrik Henriksson kommunikationschef på Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår. 

Anmälningar till KV ökar brant

Flera resebolag har problem att ersätta sina kunder i tid.

Enligt Konsumentverket har antalet anmälningar om charterbolag som inte betalar tillbaka skjutit i höjden.

I april i fjol inkom fyra anmälningar, i år är siffran 68.

Enligt Kammarkollegiet, som ansvarar för tillsynen av resegarantilagen, har sex svenska charterbolag gått i konkurs sedan krisen började – men de mobiliserar för fler.

– Vi har utbildat flera kolleger så att vi är fler i handläggargruppen, men det är så klart jättesvårt att veta hur allt kommer att bli, säger Ingela Allenbert, jurist och handläggare på Kammarkollegiet. 

Hela branschen väntar på nästa UD-besked. Förlängs resestoppet slås fler charterbolag ut.

”Väldigt många går i konkurs”

Vings vd Magnus Wikner har tidigare i Expressen efterlyst större initiativ för att rädda de svenska resebolagen. 

Konkurrenten Tui, som verkar på den svenska marknaden, men som i grunden är tyskt, har fått lättnader från Tyskland vilket ger dem försprång när krisen släpper. 

– Vi behöver hjälp och stöd, precis som man insett i andra länder. Alternativet är att väldigt många bolag går i konkurs och då blir det arbetslöshet och en snedvridning i konkurrensen. Vi tycker att det är märkligt att man agerar så långsamt i den här frågan, säger Magnus Wikner. 

Charterjätten Ving är hårt pressat och ingen vet hur länge.

– Även om vi har kunnat permittera och dra ner på kostnader så har vi ju ändå stora kostnader under den här perioden, säger han och fortsätter.

– Vi har funnits på marknaden i över 60 år och är ett välskött lönsamt bolag. Nu har vi en akut situation som kommer fortsätta så länge reseavrådan råder, och det är därför det är så otroligt viktigt att vi får det stöd och hjälp som behövs för att vi ska kunna överleva.

Under nuvarande reseavrådan måste resor till ett värde av två miljarder betalas tillbaka. 

Förlängs stoppet kan det handla om värden på det tredubbla som enligt paketreselagen måste betalas tillbaka.

 

 

Detta gäller för din paketresa

Paketresa: Om du har bokat en paketresa är du skyddad av paketreselagen. Du ska då få tillbaka dina pengar inom 14 dagar.

Flygresa: Om du bara har bokat en flygresa har du inte skydd enligt paketreselagen. Men du har ändå rätt att få tillbaka dina pengar när din resa blir inställd. Du har rätt att få tillbaka dina pengar inom sju dagar. Var dock beredd på att det kan dröja lite längre tid att få tillbaka dina pengar med tanke på de speciella omständigheter som råder nu.

Ombokning: Du kan också välja att boka om din resa till ett annat tillfälle om researrangören kan erbjuda det. Det gäller både för paketresor och reguljära flygbiljetter.

Presentkort: Kan bli värdelösa om bolag går i konkurs

Vissa researrangörer erbjuder presentkort i stället för återbetalning när en resa ställs in. Det är okej att erbjuda presentkort men om du hellre vill ha tillbaka pengarna ska du kunna kräva det.

Oenighet: Om du och researrangören inte kommer överens om vad som gäller kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet. 

Viktiga datumen: UD avråder från och med 14 mars för alla icke nödvändiga resor till alla länder. Gäller till 15 juni. Om du har en resa mellan 14 mars och 15 juni ska du alltså ha rätt till att avboka din biljett och få pengarna tillbaka. Om din resa ska ske efter den 15 juni måste du avvakta och se om UD fortfarande avråder för resor när datumet närmar sig din avresa. Du kan alltså inte kräva återbetalning redan i dag för resor efter den 15 juni.

Resegarantin vid konkurs: Resegarantin innebär att du kan få ersättning via Kammarkollegiet om det står klart att någon del av din paketresa eller det sammanlänkade researrangemanget inte kommer att fullgöras och att det beror på insolvens hos reseaktören. 

Källa: Konsumentverket

Annons: