Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Resejätten ställde in Marias resa tio minuter efter betalning

Foto: OLLE SPORRONG
Resan till Kanarieöarna blev inställd.Foto: Shutterstock
Det gick fortfarande att beställa resan flera timmar efter beskedet att den ställts in.
Apollo varnar får att återbetalningen kommer att ta tid.

Maria Öhrman, 56, bokade resa till Las Palmas för att överraska sin mor på födelsedagen.

Men bara bara några minuter efter att hon betalat biljetterna meddelade arrangören Apollo att resan var inställd.
Samtidigt flaggas för att återbetalningen ”kommer att ta tid”.

– Det kändes otroligt oschyst, som att Apollo lånar mina pengar till nollränta, säger Maria.

Maria Öhrman, tidigare i Let's dance-juryn, numera jobbar hon som ekonom, bokade den 24 juni två enkelbiljetter till Las Palmas på Apollos webbsida. Avresan var i slutet av september.

– Det skulle vara en överraskningsresa för min mamma som varit sjuk länge. Jag ville hålla hemresan öppen och bokade bara två flygstolar, enkel väg, berättar Maria Öhrman.

Blev heligt förbannad

Hon betalade online, 2 996 kronor, och tänkte att allt var klart. Döm om hennes förvåning när det tio minuter efter att betalningen gått igenom kom ett mejl från Apollo som meddelade att resan var inställd. Orsak: ”på grund av rådande situation och att Apollo därför ser över sitt sommarprogram 2020”.

Maria erbjöds att boka om eller få pengarna tillbaka. Apollo varnar dock för att återbetalningen kommer att ta tid på grund av hög arbetsbelastning.

Detta fick henne att koka av ilska.

– Så de säljer resor som de vid bokningstillfället vet inte kommer att genomföras? Och ”lånar” mina pengar på obestämd tid!

Flera timmar senare låg flera resor fortfarande ute med Apollo, på samma flight som Maria fick inställd.

Hon har nu anmält Apollo till Konsumentverket för otillbörliga säljmetoder.

– Jag går inte under för att jag ligger ute med 3 000 kronor. Men jag tänker på andra, till exempel barnfamiljer, som kanske ligger ute med jättemycket. Det är ett otroligt tråkigt förfarande, säger Maria Öhrman.

Apollo: Väldigt olyckligt

Hos Apollo skyller man i fallet med Marias bokning på mänskliga faktorn och ”ett pressat läge”.

– Det finns inga automatiska processer utan manuellt jobb bakom att ta ner flyg från sajten, och det är viktigt för oss att kunder med bokad resa får mejl med information innan resan tas bort från sajt, svarar Annica Smith, marknadschef på Apollo och tillägger:

– Att det skulle finnas någon annan orsak bakom detta stämmer inte. Gällande detta specifika fall måste vi säga att det blivit väldigt olyckligt och vi kommer följa upp det under dagen. 

På Konsumentverket är man nedringda av privatpersoner som fått sina resor inställda. Det gäller många olika bolag.

– Vi får jättemycket frågor om hur lång tid flygbolag och researrangörer får ta på sig med en återbetalning. Normalt har flygbolag sju dagar på sig, och gäller det en paketresa är 14 dagar, säger Johanna Persson, vägledare vid Hallå konsument.

Hon fortsätter:

– Det är bra att man anmäler om man misstänker att ett företag gjort fel. Alla anmälningar gås igenom och vi kan starta ett tillsynsärende.

 

Detta säger lagen

Om du har bokat en paketresa är du skyddad av paketreselagen. Du ska då få tillbaka dina pengar för inställd resa inom 14 dagar. Det gäller för paketresor med alla olika transportsätt - flyg, tåg, båt och buss.

Om du bara har bokat en flygresa har du inte skydd enligt paketreselagen. Men du har ändå rätt att få tillbaka dina pengar inom sju dagar om resan blir inställd.

Var dock beredd på att det kan dröja lite längre med tanke på de speciella omständigheter som råder nu.

Du kan också välja att boka om din resa till ett annat tillfälle om researrangören kan erbjuda det. Det gäller både för paketresor och reguljära flygbiljetter.

(Källa: Hallå konsument)

Annons: