Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Resa med Boeing-planet? Så här måste du agera nu

Foto: XINHUA / POLARIS / XINHUA / POLARIS POLARIS IMAGES

Många resenärer drabbas när flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 stoppats för användning i europeiskt luftrum.

– Ta kontakt med flygbolaget så snabbt som möjligt. Spara alltid kvitton om du måste köpa mat på plats eller liknande. Man kan kräva skadestånd för de kostnader, säger Johanna Persson, vägledare på Hallå konsument, i Expressen TV:s privatekonomiska magasin Dina Pengar.

Efter att en andra krasch på kort tid med ett flygplan av modellen 737 Max 8 från från tillverkaren Boeing har modellen belagts med flygförbud av myndigheter världen över.

Som konsument finns det flera rättigheter att hålla koll på när ens flyg ställs in eller försenas.

– Så länge som man reser inom EU eller med ett flygbolag som är registrerat inom EU så skyddas man av en EU-förordning. Blir flyget inställt så har man alltid rätt till en ombokning eller återbetalning av biljetten.

Generellt har man även rätt att få kompensation av flygbolagen om du reser inom Europa.

I vanliga fall kan man kräva en kompensation från flygbolaget. För själva förseningen eller det inställda flyget. Den ligger mellan 250–600 euro. Men det finns undantag.

– Flygbolagen kan säga att det är en extraordinär omständighet. I såna situationer har de ingen skyldighet att betala ut kompensation. Vad som är extraordinärt måste bedömas från fall till fall så det går inte med säkerhet att säga att såna här händelse är extraordinära, säger Johanna Persson.

Fakta: Rättigheter för flygresenären

Om flyget ställs in ska flygbolaget erbjuda dig tre alternativ (1) du får tillbaka kostnaden för den del av biljetten som du inte kunnat använda, (2) din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt och (3) din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.

Om det inte finns några möjligheter att via sitt flygbolag få en rimlig ombokning kan man ha rätt att boka via ett annat bolag. Då är det dock viktigt att hålla sig till rimliga kostnader, man kan exempelvis inte uppgradera sin ombokade biljett till businessklass om biljetten inte var det från början.

Man har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in.

Om flyget är försenat med minst två timmar har man rätt till assistans och service från flygbolaget, där ingår exempelvis mat och dryck. I Konsumentverkets flygkalkylator kan du se vad som gäller just din resa.

Källa Konsumentverket

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!