Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Reklamen diskriminerande mot både kvinnor och män

Män är lata och kvinnor oförmögna.

Så kan man sammanfatta Reklamombudsmannens (RO) bedömning av sajten Supermamas marknadsföring av lim.

”Reklamen ger intryck av att kvinnor är hjälplösa och i behov av ett specialanpassat lim för att kunna utföra projekt i hemmet”, konstaterar RO.

Nu fälls reklamen av Reklamombudsmannen (RO) som könsdiskriminerande – för båda könen.

Enligt RO framställs kvinnor som hjälplösa.

Reklmatexten lyder bland annat:

”Tar det en vecka, eller till och med längre när du ber din partner att fixa en krok i badrummet? ’Imorgon’ – brukar det oftast låta.”

Budskapet framställer kvinnor på ett stereotypt och ned­värd­­er­ande sätt, konstaterar RO.

Dessutom, anser RO, att män framställs som slöa och förhalande.

”Detta framställer män på ett stereotypt och nedvärderande sätt. Reklamen är därför könsdiskriminerande mot både kvinnor och män och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler”, skriver RO.

Annonsören: Vi vill uppmuntra kvinnor

Annonsören, Tegra Nordics AB, framhäver att man valt att marknadsföra limmet till kvinnor för att stå ut på marknaden.

”Målgruppen är kvinnor som gillar renovering eller andra typer av projekt där lim behövs”, påpekar annonsören.

Till sitt försvar åberopas en undersökning där det framgår att 71 procent av männen anser att de tar störst ansvar för hemmafix i hushållet.

Reklamen som fälls hos RO.Foto: Supermama.se

Enligt annonsören ska texten i reklamen uppmuntra kvinnor att själva våga ta sig an mer projekt i hemmet.

”Texten ska inte framställa kvinnor som hjälplösa eller beroende av män. Snarare tvärtom. Limmet är inte lätt-användbart för att det ska användas av en kvinna. Limmet är lättanvändbart för att det är bättre med ett lim som är enkelt att använda, oavsett om man är man eller kvinna”, menar annonsören.

Kvinnovänlig lösning?

Annonsören menar vidare att har man valt att ta fram ett lim för kvinnor för att det saknas på marknaden och man är förvånade att ingen tagit fram ett könsanpassat lim tidigare. Annonsören menar att deras lim är särskilt skon­samt för huden och att kvinnor ofta har tunnare och känsligare hud än män.

”Manligt könshormon påverkar hud­en hos en man vilket gör den omkring 25 procent tjockare än kvinnans”, framhåller annonsören.

Fälls ”dubbelt upp”

Dessutom, menar man till sitt försvar, finns det en hel marknad av lim som marknadsförs för händiga och snygga män i snickar­byx­or.

”Män som känner sig kränkta av ett lim för kvinnor kan köpa ett av dem i stället”, skriver annonsören till RO.

Försvaret fick inte gehör och reklamfälls ”dubbelt upp” eftersom den anses könsdiskriminerande mot både kvinnor och män.

TV: Det visste du inte om Ica-reklamen

Annons: