Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Regeringen sänker gräns för klimatbilar

Foto: Volvo / Volvo
Per Bolund och Isabella Lövin på måndagens pressträff.Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Regeringen vill göra om bonus-malus-systemet.

Bland annat skärps kraven för miljöbilar – med en ny sänkt koldioxidgräns.

Beslutet kommer efter en granskning om att nästan bara Volvo gynnats av höjd utsläppsgräns. 

I somras lättade regeringen på kraven för klimatbonus för fordon. Utsläppsgränsen för att få bonus höjdes – från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer.

Beskedet kom efter att EU infört nya sätt att mäta utsläpp, som gjorde att en del hybridbilar riskerade åka ur bonus-malus-systemet. Men med en höjd utsläppsgräns kunde de omfattas av bonusen.

Volvo gynnades

Enligt en granskning från SVT Nyheter har främst Volvos tunga suvar gynnats av detta. SVT skriver att runt tusen av 48 000 sålda bonusbilar i år fått bonus tack vare den höjda gränsen – varav 90 procent är Volvobilar. De flesta någon form av suv.

Och i augusti blev Volvos laddhybrid XC 60 för första gången den mesta sålda klimatbonusbilen.

Nu ändrar sig regeringen – och sänker gränsen för utsläpp från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Det berättade MP-språkrören Isabella Lövin och Per Bolund på en pressträff på måndagen.

Förslaget ingår i en satsning om 5,4 miljarder kronor för att ”minska transportsektorns klimatpåverkan”, och bygger på en överenskommelse med Centerpartiet och Liberalerna.

Regeringen vill begränsa kostnadsökning

Sänkningen motiveras med att man vill ”öka incitamenten att välja laddhybridbilar med låga koldioxidutsläpp och begränsa kostnadsökningen för klimatbonus”.

Förutom att utsläppsgränsen för bonus sänks vill regeringen även höja det högsta bonusbeloppet, från 60 000 till 70 000 kronor.

Andra transportsatsningar är ytterligare två miljarder kronor till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, fortsatt produktionsstöd till biogas och bättre infrastruktur för cykling.

Hör vad ministern sade under pressträffen – och i intervjun efteråt.

Vilket drivmedel går din bil på?

Annons: