Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Raseriet mot regeringen efter nya bensinsmällen

Betty Malmberg, riksdagsledamot för Moderaterna, kräver att indexuppräkningen av bensinskatten skrotas.. Foto: RIKSDAGEN

Nu kommer krav på att smygskattehöjningen på bensin och diesel ska rivas upp på grund av rekordnivån på drivmedel.

Det handlar om den årliga indexuppräkningen.

– Jag ska lämna in en fråga till finansminister Magdalena Andersson om detta, säger riksdagsledamoten Betty Malmberg. 

I morse sprängdes den psykologiska 16-kronorsnivån på bensin. De ledande bensinbolagen höjde då priset med 20 öre för en liter 95-oktanig bensin. Riktpriset har stigit till 16,16 kronor vid bemannade bensinstationer.

Betty Malmberg, moderat riksdagsledamot från Ödeshög i Östergötland, är kraftig motståndare till den årliga smygskattehöjningen med indexuppräkning. Hon har tidigare motionerat om att indexuppräkningen på drivmedel ska skrotas.

Varför bör indexuppräkningen avskaffas?

– Folk är inte medvetna om vad som händer. Om man har en aviserad skattehöjning så kan folk i alla fall känna till vad som är på gång. Den här går utan att allmänheten ens ser att skatten ökar också. Det tycker jag är felaktigt. Folk måste kunna veta om vad det är för skattehöjningar som görs, säger Betty Malmberg.

 

LÄS MER: Redkordhöjningen på bensinen i morse

Så har skatten på bensin höjts

Bensinskatten har höjts varje år under den sittande regeringens mandatperiod:

2015: 28 öre.

2016: 60 öre.

2017: 24 öre (här trädde den årliga indexuppräkningen i kraft).

2018: 30 öre.

I praktiken innebär höjningarna att man betalar 9,66 kronor i skatt för varje liter bensin man tankar till det nya priset av 16,16 kronor, vilket innebär att 60 procent av varje liter försvinner till skatt.

Skattebetalarnas förening har brutit ner kostnaderna för varje tankad liter enligt dagens prisnivå:

6,498 kronor: Produktkostnader och bruttomarginal.

6,43 kronor: Skatt (energi- och koldioxidskatt).

3,232 kronor: Moms (även moms på skatten).

Summa: 16,16 kronor litern.

 

LÄS MER: Här är Magdalena Anderssons smygskattehöjningar 

Skatten doldes av låga råvarupriser

2017 trädde den nya indexeringen av bensin- och dieselskatten i kraft som gör att skatten höjs med automatik varje år, utan beslut i riksdagen. Indexeringen innebär att skattesatserna som tidigare räknats upp efter den allmänna prisutvecklingen (KPI) nu kompletterats med tvåprocentenheter (KPI plus två procentenheter).

– Låga och sjunkande råvarupriser har hittills bidragit till att dölja bensinskattehöjningarna. Men nu när råoljepriset stiger blir de senaste årens skattehöjningar mer kännbara för hushållen, säger Sofia Linder, chefekonom på Skattebetalarnas förening.

Sofia Linder, Skattebetalarna: ”Att nära tio kronor av dagens bensinpris är skatt är orimligt.”

Hon är särskilt kritisk till den nya indexeringsmodellen som årligen, och utan riksdagsbeslut, höjer skatten på bensin.

– Att nära tio kronor av dagens bensinpris är skatt är orimligt. Höjningarna handlar också om ett vallöftessvek – Socialdemokraterna lovade i valrörelsen 2014 att inte höja bensinskatten. Facit är att skatten höjts varje år under mandatperioden, säger Sofia Linder.

 

LÄS MER: Efter Trumps Iran-besked – priserna på bensin upp 

Blåser nytt liv i frågan

Riksdagspolitikern Betty Malmbergs (M) ilska mot indexhöjningen har inte avtagit, tvärtom.

I en tidigare  motion i riksdagen skev hon:

"Den indexuppräkning som kommer att börja gälla från och med 2017 är också ett slag mot demokratin. Den innebär nämligen en automatisk höjning av skatten på drivmedel utan att beslut behöver fattas av Riksdagen". 

Nu blåser hon nytt liv i frågan.

Betty Malmberg, riksdagsledamot för moderaterna.

– Det här är en fråga att aktualisera igen. Jag ska lämna in en fråga till finansminister Magdalena Andersson om detta, säger hon.

Vad tänker du säga i frågan?

– Jag ifrågasätter indexuppräkningen.  Det höga oljepriset, den låga kronnivån är saker som man inte kan överblicka och rå på. Dessutom ska då bilisterna drabbas av ytterligare uppräkningar på bränslet som många på landsbygden är beroende av för att kunna ta sig fram.

Betty Malmberg bor själv på landet utanför Ödeshög i Östergötland.

– Bensinpriset och skatten slår hårt, säger hon.

 

LÄS MER: Nu införs flygskatten – så mycket dyrare blir det 

S skyllde på Miljöpartiet

Under 2014 års valrörelse lovade Stefan Löfven (S) att skatten på drivmedel – bensin och diesel –  inte skulle röras. Men redan 2015 kom regeringens beslut om en årlig skattehöjning/indexuppräkning på drivmedel. Det innebär att bensin och dieselpriset ökar med två procentenheter, plus inflation, vid nyår varje år.

Vid senaste årsskifte gick därför bensinpriset upp med 30 öre och dieseln med 27 öre.

Magdalena Andersson och Stefan Löfven. Socialdemokraterna gick till val på att inte höja bensinskatten, men böjde sig för Miljöpartiet. Foto: RICKARD NILSSON

Enligt finansminister Magdalena Andersons  förklaring berodde regeringens beslut på en överenskommelse med Miljöpartiet som en del av förhandlingen mellan regeringspartierna.

Osminkat skyllde Magdalena Andersson höjningen på Miljöpartiet.

– Det är ingen hemlighet att vi inte gick till val på att höja bensinskatten. Men nu sitter vi i en regering med Miljöpartiet, sa hon till tidningen Sydsvenskan i Malmö.

Var det MP som tvingade er att höja bensinskatten? undrade reportern Olle Lönnaeus.

– Ja, det är klart det är Miljöpartiet som drivit det i budgetförhandlingarna. Men samtidigt har jag inga problem att försvara det, eftersom oljepriset har fallit med närmare femtio procent. Det finns en poäng med att höja bensinskatten för att upprätthålla omställningstrycket mot en fordonsflotta som drar mindre bränsle.

PLÅNBOKSTIPS DIREKT I DIN MEJL! Signa upp dig för Dina Pengars nyhetsbrev här.

Annons: