Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Postnord flaggar för förseningar i sommar

Postnord uppger att 98,7 procent av inrikesbreven kommer fram inom två dagar.
Anna Kjellander, pressansvarig på Postnord.Foto: Postnord
Konstnären Larissa Stenlander väntar sedan över en månad på att rekommenderade brevet ska komma fram.Foto: Privat
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nätshoppingen går som tåget på grund coronakrisen.

Samtidigt flaggar Postnord för längre leveranstider.

Nyligen beslutade Region Blekinge och Kronoberg att avbryta samarbetet med postföretaget.

Även bland drabbade privatpersoner gror missnöjet.

 – Jag skickade ett rekommenderat brev den 1 juni med en nyckel i, men det kom inte fram så de fick bryta upp dörren, berättar Larissa Stenlander, 60.

Postnord har gått ut med information om hur deras leveranser påverkas under coronapandemin.

Många fler medarbetare än vanligt är sjuka eller vårdar sjuka barn. De medarbetare som finns till hands jobbar för högtryck för att den höga frånvaron ska märkas så lite som möjligt i leveranserna av post och paket”, skriver företaget på hemsidan.

Transporterna av utrikes post och paket kan komma att ta längre tid än vanligt, varnar Postnord.

Viktiga brevet kom inte fram

En drabbad är Larissa Stenlander, konstnär och gallerist i Stockholm. I början av juni skickade hon ett rekommenderat brev till vänner i Spanien så att de skulle kunna ta sig in i hennes lägenhet där.

Den hade stått tom i samband med coronautbrottet med luftkonditionering på och mat i kylskåpet.

– Jag kollade jag med Postnords serviceställe på Östermalmstorg innan jag skickade. De svarade att det skulle ta 3-5 arbetsdagar.

Efter en månad hade brevet ännu inte kommit fram och Larissas vänner fick då bryta upp dörren, vilket kommer att kosta 100-200 euro att fixa.

– Jag kontaktade Postnord för att spåra brevet, men det kan bara se att försändelsen lämnat Sverige. Jag blir så arg när jag tänker på detta, säger Larissa Stenlander och fortsätter:

– Jag skickar ofta ut inbjudningar till omkring 1 500 personer i Sverige till mina utställningar, och varje gång är det många som inte fått dem. Jag tror det var säkrare att skicka saker på 1700-talet, då kom breven fram!

Anna Kjellander, pressansvarig vid Postnord, håller dock inte med om att företagets servicenivå försämrats under coronapandemin.

– Vi har krav på oss att 95 procent av breven inrikes ska komma fram inom två dagar. Enligt senaste mätningen, och detta kollas av tillsynsmyndigheten PTS, ligger vi på 98,7 procent.

– Vår verksamhet rullar på bra och enligt våra mätningar i Postnordappen upplever kunderna kvalitén som god, uppger Kjellander.

Två regioner säger upp avtal

De många inläggen från missnöjda kunder på Postnords Facebooksida talar ett annat språk. Försvunna eller försenade paket är ett återkommande tema.

Nyligen meddelade Region Blekinge och Kronoberg att man bryter sitt avtal med Postnord. Orsaken var att företaget misslyckats med att leverera omkring tusen coronatester till ett labb i Uppsala i tid.

Förseningarna kan ha berott på att regionerna gjort fel, hävdade Postnord i SvD efteråt.

– Vi har en löpande dialog med regionerna, och om de inte är nöjda måste vi gå till botten med vad det beror på, säger Anna Kjellander på Postnord.

Angående Larissas Stenlanders rekbrev svarar hon att det var olyckligt om ombudet har sagt att ett rek tar 3-5 dagar till Spanien, då man får vara beredd på att det tar längre tid på grund av pandemin.

– Vi kan se att den kommit fram till Spanien den 18 juni och att det gjordes ett leveransförsök den 23 juni. Om det inte nått mottagaren borde denne få en avi av den spanska posten. Om mottagaren inte fått försändelsen eller en avi är det bra om avsändaren gör en reklamation hos oss.

Svenska staten största ägaren

Postnord AB är ett svenskt aktiebolag som är en nordisk postoperatör och bildades den 24 juni 2009 genom ett samgående mellan den svenska Posten och Post Danmark. 

Koncernen bytte 2011 namn från Posten Norden till Postnord.

Postnordkoncernen ägs till 60 procent av svenska staten och till 40 procent av danska staten. Koncernen har cirka 28 000 anställda.

Nettoomsättningen var första kvartalet 2020 9,5 miljarder kronor. Resultatet var då 263 miljoner.

Annons: