Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Populära kändismärket i konflikt om varumärket

De senaste marknadsnyheterna från DiTV.
Daniel Djurdjevic, vd och medgrundare till Chimi Eyewear, tillsammans med medgrundaren Charlie Lindström, creative director.Foto: Justin Rubin / Retuscheriet AB / Chimi Eyewear / Justin Rubin / Retuscheriet AB
Modellen Elsa Hosk har gjort samarbeten med Chimi Eyewear.Foto: SIMONE COMI/VENEZIA/IPA/SHUTTERSTOCK / SIMONE COMI/VENEZIA/IPA/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Man har även gjort samarbeten med Bianca Ingrosso.Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL
Influencern Kenza Zouiten stöttar företagets inlägg om konflikten i en kommentar.Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL

Det populära glasögonmärket Chimi Eyewear har dragits in i en varumärkeskonflikt. 

Ett företag med namnet Chimi Home är just nu i färd med att lansera en egen produktlinje – med en snarlik logga. 

– Det är tråkigt att de inte gör något eget, säger Daniel Djurdjevic på Chimi Eyewear. 

Chimi Eyewear startades 2016 och har därefter vuxit kraftigt med en omsättning som mer än dubblats årligen. Genom samarbeten med influencers som Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf respektive supermodellen Elsa Hosk, har man fått rejäl skjuts i försäljningen. 

Och i våras meddelade modejätten H&M att man inlett ett designsamarbete med glasögonmärket. 

Men i början av sommaren nåddes medgrundaren och vd:n av frågor kring en ny Chimi-lansering under varumärket Chimi Home. Problemet är att glasögonmärket inte har något med Chimi Home att göra. 

– Det finns inget som helst samarbete mellan Chimi och Chimi home, säger Daniel Djurdjevic, vd och grundare, som varnat sina Instagram-följare för det nya bolagets tilltag och dömt ut det som ”renommésnyltning”. 

https://www.instagram.com/p/CC8LMHWpDLj/

Chimi Eyewear-grundaren stöttas i kommentarsfältet av influencern Kenza Zouiten och artisten Anis Don Demina. Flera följare har även vänt sig direkt till Chimi Home med kritik mot bolagets likheter, däribland den svartvita loggan. 

– Vi har funnits länge och jobbar hårt för att bygga vår story och varumärke. Tyvärr finns det för många gemensamma nämnare och det är tydligt att vi har varit en inspirationskälla, säger Daniel Djurdjevic, medgrundare och vd för Chimi Eyewear. 

”En större bakgrund om namnet”

Chimi Eyewear har inte fattat beslut om man tänker gå vidare juridiskt mot konkurrenten. 

– Vi har jurister som ser över situationen, säger Daniel Djurdjevic. 

Göteborgsföretaget Chimi Home registrerade visserligen sitt varumärke 2018, men gick ut offentligt med sin kommande lansering av textilprodukter i början på juli. Grundaren Mikael Shahin Tarighi försvarar lanseringen och trycker på att man verkar i olika branscher: 

– Vi varumärkesregistrerade Chimi Home 2018 med vår logga som sett likadan ut sedan dess. Det kommer en brandstoryfilm där vi berättar mer om oss och varför namnet är personligt för oss. 

Vad tänker du själv om likheterna mellan namnen? 

– Det finns en större bakgrund för namnet, där namnet kommer från en ordlek med mitt och min partner Christians namn. 

Men slår man ihop Christian och Mikael blir det väl Chrimi? 

– Han kallades för ”Chillen”, så det är därför vi valt namnet. 

Christian Nordenström och Mikael Shahin Tarighi ligger bakom Chimi Home.Foto: Press/Chimi Home / Press/Chimi Home

”Personliga åsikter”

Mikael Shahin Tarighi vänder sig mot anklagelserna om renommésnyltning och den kritik som riktats mot hans bolag: 

– Det är personliga åsikter. Det kommer alltid finnas någon som gillar ett annat brand. 

Mikael Shahin Tarighi trycker avslutningsvis på att man till skillnad från Chimi Eyewear registrerade sin logotyp figurativt – med svart text mot vit bakgrund – redan 2018. 

Patent och registreringsverket, PRV, gör inte en bedömning av det specifika fallet, men myndighetens jurist Monika Nowicka konstaterar att det i sig inte är avgörande för en eventuell tvist:  

Vid bedömning av en ny ansökan som avser ett ordmärke tas hänsyn endast till ordelementen i det sökta märket och jämför dem med orden som tidigare (sökta eller registrerade) märkena innehåller eller består av oavsett om de tidigare märkena innehåller även figurelement. Man tar även hänsyn till likheter mellan varor och/eller tjänster som det sökta samt tidigare märkena omfattar”, skriver hon i en kommentar.

Efter att ha slutat ammat sin son Nikola märker Kenza Zouiten Subosic en oväntad ändring.
Annons: