Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Polisen varnar för nya fräcka Bank ID-bluffen

– Logga aldrig in med din bankdosa eller mobilt bank-ID när någon ber dig, säger Therese Sjöberg, vid bedrägeriroteln i Dalarna.Foto: Privat.
En kvinna har lurat till sig minst 800 000 kronor från äldre personer de senaste två veckorna sedan hon lurats med hjälp av bank-ID.Foto: Isabell Hjman / TT NYHETSBYRÅN

Polisen varnar för en kvinnlig Bank ID-kapare.

Kvinnan misstänks ha lurat till sig minst 800 000 kronor på kort tid från äldre personer.

– Man ska aldrig logga in på sin bankdosa eller mobilt bank-ID när någon ber en, säger Therese Sjöberg, vid bedrägeriroteln i Dalarna. 

Den misstänkta bedragaren ringer och utger sig för att vara på säkerhetsavdelningen på din bank. 

– Har du varit i Tyskland nyligen? säger hon.

I kvinnans upplägg ligger att någon har tagit ut pengar i Tyskland från ditt personkonto. Nu måste hon ha dina personuppgifter för att kunna stoppa det och du ska logga in på ditt bank-ID.

Minst fem personer har blivit bedragna med hjälp av det här tillvägagångssättet de senaste två veckorna. Det verkar vara koncentrerat till Dalarnas län.

 

LÄS MER: Så skyddar du dig digitalt – 6 knep för att minska riskerna på nätet 

 

"Fly förbaskad och ledsen"

En 81-årig man i Malung fick sitt konto länsat på 88 000 kronor i onsdags.

– Först kändes det fruktansvärt, men ju längre det går sjunker det in. Jag pendlar mellan att vara fly förbaskad, sedan blir det åt andra hållet att man blir ledsen över hur dum man kan vara. Men det är ju lätt att vara efterklok, säger mannen, som vill vara anonym.

Andra offer för kvinnans framfart:

En man i Sälen, född 1937, har lurats på 105 000 kronor. 

En man i Leksand, född 1925, har blivit bedragen på 250 000 kronor. 

En kvinna i Falun, född 1940, har blivit av med 159 000 kronor. 

En man i Falun, född 1940, har blivit av med 250 000 kronor. 

– I samtliga fall har en kvinna ringt och utgett sig för att ringa från den bank som de här personerna är kund hos. Hon säger att pengarna är på väg till Tyskland och de här personerna har sedan loggat in på sin bank flera gånger för att stoppa den påstådda transaktionen, säger Therese Sjöberg, förundersökningsledare vid bedrägeriroteln i Dalarna.

Polisen försöker nu spåra kvinnan, bland annat med hjälp av de telefonnummer som hon använt vid bluffsamtalen. 

 

KOLLA PÅ: Bedrägerierna mot äldre personer fortsätter att öka

 

Hur kvinnan har känt till vilken bank de drabbade är kund hos är ett mysterium för polisen.

– Ingen av de drabbade har uppgett att någon har ringt någon vecka tidigare och kanske uppgett att de gör en kundundersökning – frågat om de är nöjda med sin bank eller liknande. Jag vet helt enkelt inte hur hon har fått tag på den informationen, säger Therese Sjöberg.

Banken kan stoppa transaktioner 

Förfarandet är i övrigt typiskt för hur den här typen av bedrägeri brukar gå till, enligt Håkan Carlsson, chef för CIRCA-gruppen som utreder åldringsbrott nationellt.

Både Therese Sjöberg och Håkan Carlsson betonar att man aldrig ska logga in med bankdosa eller bank-ID om någon som ringer upp ber en göra det – även om det är från polisen eller banken.

– Det går inte till så att banken ringer så där. Enda anledningen att logga in är om man själv ska in på banken – för att någon ska sätta in pengar behövs inte loggas in och banker behöver inte att man loggar in, de har tillgång till detta ändå, säger Håkan Carlsson. 

 

LÄS OCKSÅ: Fräcka callcenter-ligan lurade äldre på miljoner 

 

Pengarna förts till Solna

Ett problem som Therese Sjöberg ser är de långa kötiderna att komma fram till polisen för de som upptäcker att de blivit bedragna och att en del dröjer med att anmäla bedrägeriet. Innan de kommer fram till polisen och kan göra sin anmälan är pengarna definitivt borta.

– Vi vet ju att målsägarna hamnar ofta i telefonkö, ibland i timtal. Och innan det hamnade hos mig på bedrägeriroteln så har det hunnit gå till dagen efter, säger hon och fortsätter:

– Så vi vet ju vad vi måste speeda på men det är svårt och det är många olika aktörer med banker. Det är frustrerande när man jobbar med det, för de som luras blir så hårt drabbade. 

LÄS OCKSÅ: Bank ID-bedragarna som misstänks ha kommit över 50 miljoner

Den 81-åriga mannen i Malung som förlorade 88 000 kronor fick först vänta i tjugo minuter telefonkö för att nå sin bank och vi det laget var pengarna borta. Han fick sedan vänta i två timmar kö för att polisanmäla saken. 

När han med hjälp av sin son kollade upp transaktionen från kontot såg han att pengarna i ett första läge förts över till en firma i Solna. 

Polisen arbetar just nu med att spåra var pengarna har tagit vägen. Ofta flyttas pengarna mellan olika konton innan de försvinner ur systemet.

Annons: