Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Polisen varnar för Burger Kings erbjudande – ditt pass kan bli ogiltigt

Burger King erbjuder i sin sommarkampanj gratis hamburgare till den som tar med sig sitt pass till kedjans restauranger och låter personalen stämpla i passet.Foto: Max Sohl Stjernberg
Burger King erbjuder gratis hamburgare – för den som låter kedjan stämplFoto: Colourbox
Polisen ser kritiskt på tilltaget och varnar för att passen kan bli ogiltiga.Foto: Shutterstock

Burger King lockar med gratis burgare – mot att kunderna får en stämpel i sitt riktiga pass.

Polisen ser kritiskt på tilltaget och varnar för att passen kan bli ogiltiga. 

Men hamburgerkedjan står på sig: 

– Det ser vi allvarligt på, men vi tycker själva idén rent kommunikativt är relevant, säger Daniel Schröder, marknadschef. 

Burger King erbjuder i sin sommarkampanj gratis hamburgare till den som tar med sig sitt pass till kedjans restauranger och låter personalen stämpla i passet. 

Men gränspolisen vid Nationella operativa avdelningen är skeptisk till tilltaget: 

”I svensk lagstiftning finns inget uttryckligt förbud mot att föra in stämplar, andra än riktiga in- och utresestämplar, i en passhandling. Sedan kan lämpligheten i detta diskuteras då det möjligen skulle kunna leda till att passinnehavaren vid resa kan få problem i samband med en gränspassage till ett annat land då detta möjligen skulle kunna anses som åverkan och därigenom gjort passet ogiltigt”, skriver gränspolisen i en kommentar. 

Burger King skriver själv att passen som används riskerar att bli obrukbara.Foto: Burger King / Skärmdump/Burger King

Polisen: ”Åverkan”

Burger King uppmärksammar själva problematiken i sitt erbjudande och skriver att det inte är deras ansvar om passen blir obrukbara. 

– Vi kollade upp saken och såg att det är möjligt att passet blir obrukbart. Det ser vi allvarligt på, men vi tycker själva idén rent kommunikativt är relevant. Men det är viktigt att vi tar ansvar för att folk inte förstör sina pass, säger marknadschef Daniel Schröder och lyfter fram att restaurangerna informerar om riskerna med att använda ett nytt pass. 

Hur lämpligt är det att ni uppmanar folk att riskera att göra sitt pass obrukbart?

– Det är inte upp till mig att bedöma om det är lämpligt. Det är upp till var och en som använder sitt pass. 

Burger King: ”Ser allvarligt på”

Hur ansvarstagande är det att som stort företag uppmuntra exempelvis skolungdomar att göra en sådan sak? 

– Vi tycker att kampanjen är rolig och intressant och vi har gjort det som står i vår makt för att vara så ansvarstagande som möjligt genom att ha med information i alla lägen, säger Schröder och förtydligar:

– Det är 18-års åldersgräns, så det är myndiga människor som fattar beslut om hur de vill använda sina pass. 

Varför inte bara skippa kravet på pass i erbjudandet eller enbart efterfråga gamla pass?

– Vi säger bara att man ska stämpla sitt pass. Vi går inte in på att det ska vara ditt nya pass.

Annons: