Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Polisanmälde SAS – fick tillbaka pengarna

Nina Bengtsson, från Mölndal, är en av många besvikna SAS-kunder som väntar på återbetalning.Foto: PRIVAT
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS vd Rickard Gustafson har flera gånger tvingats på sina passagerare om ursäkt för den långsamma hanteringen av återbetalningar.Foto: Daniel Ohlsson / doff.se

Frustationen och ilskan över flygbolaget SAS långsamma hantering av återbetalning för inställt flyg har tagit en ny vändning.

Minst en kund har polisanmält företaget för bedrägeri.

Besvikna SAS-kunder använder bolagets egen Facebook-sida för att avreagera sig.

– Aldrig mer att jag bokar med SAS, säger Nina Bengtsson upprört.

Sjuksköterskan Nina Bengtsson, från Mölndal utanför Göteborg, är en av 10 000-tals SAS-resenärer som inte fått pengarna tillbaka sedan flyget ställts in på grund av corona–pandemin. Nina var ute i god tid och köpte en resa till Aten redan i juli förra året med avresa den 6 maj. Men resan ställdes in av flygbolaget.

I dag är SAS är skyldig henne 5 425 kronor för den inställda resan.

– Jag tjatar och tjatar och får bara samma standardsvar när jag är i kontakt med SAS: ”Vi hanterar många ärenden, vi kan inte säga när det blir din tur, ha tålamod”. Jag har kontaktat SAS på Messenger och även via telefon. Men de har inga vettiga svar, säger Nina Bengtsson som tröttnat på bolaget.

Hon har förståelse för att det är en extrem situation som bolaget hamnat i på grund av pandemin. Men tycker att bolaget agerat oproffsigt.

”Otrevliga och oförskämda”

– Jag trodde aldrig att SAS skulle göra så här. Dessutom är kundtjänst både otrevliga och oförskämda. Nej, aldrig mer att jag bokar med SAS. Nästa resa har jag med KLM och den efter det bokade jag med Lufthansa. SAS är av med mig som kund, säger Nina Bengtsson.

– Nej, aldrig mer att jag flyger med SAS, säger Nina Bengtsson, som är upprörd över flygbolagets dåliga hantering av återbetalningar.Foto: PRIVAT

På SAS presstjänst kan man inte kommentera Nina Bengtssons enskilda fall. Men flygbolaget är medveten om kundernas frustation.

SAS presschef för Sverige, Freja Annamatz.

– Vi handlägger nu 5 000 fall per dag och alla som är berättigade till återbetalning kommer att få det.

Freja Annamatz säger att företaget nu har upp till 200 personer i kundtjänsten som jobbar med återbetalningsfrågorna. 

Desperationen över utebliven återbetalning har fått besvikna SAS-resenärer att både försöka med indrivning via Kronofogden, anmäla bolaget till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Inställd resa - detta gäller

Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.

Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.

Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå. 

  En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.

Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.

 

KÄLLA: ARN

Polisanmälde SAS - pengarna kom blixtsnabbt

En resenär berättar för Expressen han hittade en snabbväg för att få tillbaka pengarna. Han polisanmälde SAS för bedrägeri. Två dagar senare fick mannen pengarna tillbaka.

Mannen, som vill vara anonym, hamnade från början i den vanliga SAS-kön med passagerare som ville ha pengarna tillbaka. När återbetalningen dröjde vände han sig till kortföretaget Visa och ville försöka ”backa” köpet. Visa skickade honom vidare till den bank som utfärdat kortet.

– Banken kunde betala tillbaka om jag hade en polisanmälan. Jag anmälde SAS via nätet för bedrägeri och tog sedan anmälan till banken. Två dagar senare hade jag pengarna åter.

Efter några dagar meddelade polisen att ingen förundersökning skulle inledas mot SAS.

Klagomålen mot flygbolagen ökar

Både Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och Konsumentverket har ett ökat tryck från konsumenter som klagar på.

- Det är helt oacceptabelt. Lagstiftningen är tydlig. Det är inom en eller två veckor som man ska få tillbaka pengarna för en inställd resa. Där är lagstiftningen jättetydlig, säger Marcus Isgren, ARN:s chef. 

Flygbolagen kan inte tvinga en resenär att ta emot en voucher, säger Marcus Isgren, chef för ARN.Foto: Gabriel Liljevall

Från ARN:s sida är man också tydlig med att flygbolagen inte kan tvinga på resenärer en voucher/värdekupong för den inställda resan. 

- Det förutsätter att konsumenten skriftligen accepterar det, säger Marcus Isgren.

Vad kan den enskilde resenären göra som väntar månad efter månad på att få pengarna tillbaka?

– Man kan vända sig till till oss på ARN. Men vår rekommendation är företagen inte bundna att följa. Företaget följer dock i de allra flesta fall rekommendationerna, säger Marcus Isgren.

Konsumentverket har tagit emot 100–tals anmälningar mot SAS. 

En irriterad kvinna beskiver sin irritation i anmälan till myndigheten:

”Resan blev avbokad i mars och vi skulle få återbetalning inom 4-6 veckor. Det har nu gått 16 veckor. Vid kontakt säger de innan juni är slut, har ej skett. De säger att återbetalningarna sker i den tur anmälningarna kommit in vilket inte heller stämmer eftersom mina medresenärer fick tillbaka sina pengar för över en månad sedan och gjorde sin anmälan efter mig. Senaste kontakten så hade de ingen info, ville inte ens kolla upp mitt bokningsnummer utan bara ”vet inget”. Antingen har de pengar eller inte och om inte så är vi privatpersoner inget låneinstitut utan då får de försätta sig i konkurs och inte ljuga för att vinna tid”.

Rasande SAS-kunder avreagerar sig

En titt på SAS Facebook-sida kan få vilken PR-person som helst att flämta och dra åt sig andan vid synen av alla klagomål mot bolaget som ligger öppet.

Kritiken mot SAS är hård. Men bolaget är långt ifrån ensam med att vara långsam med återbetalningarna.Foto: MAXIM THORE / BILDBYRÅN

 Ett axplock av kritiker som avreagerat sig på SAS Facebook-sida:

Curt: ”Varför tar det sådan tid att betala tillbaka den inställda resan? Jag fyllde i SAS formulär för återbetalning i slutet av april men inte ens fått någon respons ännu efter 4 månader. För Eurowings tog det bara 4 dagar att betala tillbaka.”

Karin Anna: ”Jag väntar sedan i april på återbetalning av flygbiljetter till USA för mig och mina två barn. Jag är ensamstående och ligger ute med 30 000 kr. Jag har blivit lovad återbetalning men inget händer. Jag anser att min fordran är förfallen till betalning och kräver att SAS nu gör vad de lovat”.

Laura: ”Hej! Jag har inte fått någon återbetalning på 2 resor som ni ställt in, den första var redan i april och den andra i juni i år. Ni svarar inte på mina mejl heller. Hur går jag tillväga för att få återbetalningen? Ansökan är inskickad sedan flera månader tbk”.

Jenny ”Väntar på återbetalning för inställd resa i början av juni 2020... vilken månad har ni kommit till i kön nu? April? 🙄😠”.

Olle: ”Säga vad man vill om SAS dessa dagar men humor saknar de inte. Efter mer än fyra månaders väntan på återbetalning av USD 1900 för inställt flyg så PÅMINNER de om att jag kan växla in dessa pengar till en voucher. ”Påminnelsen” relaterar sig till ett mail de sände mig för fem dagar sedan. 

Imorgon ringer jag åter deras s.k. ”kundservice” och PÅMINNER dem att de är nu inne på den femte månaden av att bryta mot svensk konsumentlagstiftning. Nej, jag är inte bitter...”

Maria: ”Väntar svar från er på Messenger. Vad hände ? Print på min ansökan om återbetalning ej refund och ni skriver att jag ansökt om voucher , men har ju print på att jag inte gjort det”.

Staffan: ”Hej SAS! Jag har nu väntat i drygt 3 månader på återbetalning av flygbiljetter. Det börjar bli orimligt lång tid. Hur länge ska jag behöva vänta? När tycker ni gränsen går för när jag bör gå vidare till myndigheter?”

Konsumentombudsmannen, KO, har nyligen inlett ett tillsynsärende mot SAS. Det är oklart när KO kan ge besked om hur man ska agera. Men i KO:s arsenal av ”vapen” finns möjligheten att dra SAS inför domstol.

Annons: