Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Paketkaoset – så får du julklapparna i tid

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Julhandel på Drottninggatan i Stockholm i fjol. I år väntas fler personer besöka fysiska butiker.
Foto: Patrik C Österberg / IBL
Enligt Postnord är det lägre tryck på julhandeln i år än tidigare. Men det beror inte på att vi handlar mindre.
Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN

Julhandeln väntas slå rekord i år – igen.

Samtidigt har Business Sweden varnat för kris på grund av det globala transportkaoset.

Så här gör du för att få dina julklappar i tid.

– Den närmaste veckan kommer det bli ett rejält tryck, säger Arne Andersson på Postnord.

Förra årets jul präglades av coronaviruset. Inför årets jul tror HUI Research på ”mer gemenskap och fler paket” – och på ett nytt julhandelsrekord.

Det gör även Postnord.

I företagets e-barometer spår man dels fler människor ute i julhandeln, dels att julklappshandeln på nätet ökar med cirka åtta procent – till rekordsiffran 11,4 miljarder kronor.

Transportkaos under 2021

Samtidigt har vi 2021 drabbats av ett globalt transportkaos, med bland annat containerbrist och ökade fraktkostnader, och Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden, har larmat om ”kris i julhandeln”.

Leksaker, inredningsprylar, hemelektronik och kläder kan bli bristvaror.

Rapporterna om varubrist har fått svenska konsumenter att handla sina klappar tidigare än vanligt.

Det menar Arne Andersson, e-handelsexpert och senior rådgivare hos Postnord.

Postnord: Lugnare än vanligt

– Det känns som att det har varit en mer utdragen period i år, från början av november. Det gör att det blir ett jämnare flöde och enklare att hantera, när det inte är samma enorma toppar som vanligt, säger han.

Vad beror det på?

– Det beror nog bland annat på att många har varit oroliga för varubrist och globalt logistikkaos. Sen tror jag också att handlarna har varit tidiga med julhandeln.

Att det är lugnare än vanligt beror dock inte på att vi handlar mindre, bara mer utdraget.

– Och den närmaste veckan kommer det bli ett ganska rejält tryck. Det blir det varje jul, säger Arne Andersson.

Han råder kunder att vara ute i god tid med sina försändelser. För att paket ska vara garanterade att komma fram i tid till jul bör de skickas senast den 21 december, även om det beror lite på typen av försändelse.

– Man bör också titta på vilka datum e-handlarna själva sätter och vara försiktig om de har satt ett sent datum. Man kan vara lite om sig och kring sig och höra av sig till e-handlarnas kundtjänst för att kolla om varan verkligen finns.

DB Schenker: Lägre tryck i år

Även på DB Schenker säger Pierre Olsson, press- och informationsansvarig, att trycket inte är lika hårt som vanligt i år.

– Jag vet inte vad det beror på. Varubrist kanske, säger han och fortsätter:

– Det brukar vara stenhårt från Black Friday till jul. Det är klart att det är hårt tryck nu också men inte så att vi går på knäna.

DB Schenker rekommenderar att paket skickas senast den 20 december för att komma fram i tid.

Pierre Olsson råder också alla att hämta ut sina paket hos ombuden så snart det går, så att leverantörerna kan fylla på, och att besöka ombuden på tider då det är mindre folk.

– Vi är fortfarande i en pandemi, säger han.

Högtryck hos DHL

På DHL är det dock högtryck. Flera terminaler har högre tryck i år jämfört med tidigare.

– Det finns säkert flera olika anledningar till det men en sak är att e-handeln har ökat under pandemin, säger Erik Söderberg, kommunikationschef.

Även han rekommenderar kunder att skicka sina försändelser i god tid och att hämta ut sina paket så fort som möjligt.

För att skicka paket med DHL är det generellt senast den 21 december som gäller, men även här beror det på typ av försändelse.

Tänk på detta när du e-handlar

■ Ska du handla från ett företag för första gången är det bra att kolla upp företaget. Till exempel recensioner från andra kunder och om det finns kontaktuppgifter till företaget på hemsidan.

■ Handlar du från ett företag inom EU har du – enligt lag – 14 dagars ångerrätt.

■ Läs avtalsvillkoren!

■ Du har alltid minst två år på dig att klaga på fel på en vara. Handlar du från ett svenskt företag har du tre år på dig.

■ Välj gärna betalning i efterhand om det är möjligt. Är leveransen försenad har du rätt att hålla inne med betalningen.


Källa: Hallå konsument