Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Paketkaos på Postnord efter Black Friday-rekord

Postnord togs på sängen av rekordhandeln under Black Friday-helgen.

– Vilken affär vågar tro på en 50-procentig ökning från förra året? Både e-handlare och logistikbolagen är överraskade. Vi tyckte vi tog i allt vad vi orkade när vi planerade för en ökning på 30 procent, säger  Erika Ahlqvist, distributionschef på Postnord, till Dagens Nyheter. 

Black Friday slog nytt rekord 2017.

Bara under själva fredagen uppskattas svenskarna ha handlat för över fem miljarder kronor, enligt en färsk undersökning.

Sedan fortsatte det hela helgen.

Detta har orsakat förseningar i leverenaser från Postnord, skriver DN.

Nu uppmanas konsumenter att snarast möjligt hämta ut sina paket för att inte stoppa upp leveranserna.

– I runda slängar har vi dubbelt så hög paketvolym som förra året och nästan 30 procent högre än vad våra e-handlare aviserat, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på Postnord, till DN.

Det höga trycket skapar förseningar.

– E-handlaren har inte hunnit packa alla beställningar och det är även kö in till oss. Det handlar om förseningar på en dag eller två, säger Erika Ahlqvist som säger att anstormningen var omöjlig att förutspå för Postnord:

– Vi tyckte vi tog i allt vad vi orkade när vi planerade för en ökning på 30 procent.

Enligt DN är julklapparnas leverans är ohotad, så länge köpet görs innan sista beställningsdatum.

20 december är sista datum för att skicka paket inrikes.

2 800 har extraanställts för att klara anstormningen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!