Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Öljätten Corona kritiseras för reklamfilm: ”Osmakligt”

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Mexikanska ölmärket Corona ingår i en amerikansk koncern.Foto: JAMES GOURLEY / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Den kritiserade reklamsnutten.

Ölmärket Corona har inte direkt haft någon draghjälp av viruset med samma namn.

Nu får bryggerijätten svidande kritik i när man lanserar en ny alkoläsk.

I annonsen ses fyra Coronaburkar driva upp på en strand med budskapet ”kommer snart iland”.

– Osmakligt och dålig tajmning, lyder kritiken i sociala medier.

Coronas varumärke har redan fått sig en törn för att man råkar ha samma namn som virusgruppen. Det visar en internationell opinionsundersökning som YouGov gjort, enligt CNBC.

Nu kritiseras öljätten för sin marknadsföring av en ny alkoläsk, Corona Hard Seltzer.

I annonsen upplyser man att nya Coronasmaker är på väg, eller ”Coming ashore soon”.

Kritiken mot Corona: ”Extremt dålig smak”.

Detta har lett till en mindre storm i sociala medier. Kritikerna menar att budskapet kan tolkas som att ölmärket, medvetet eller omedvetet, anspelar på spridningen av viruset med samma namn. Så länge folk oroas över coronavirus borde öl- och läsktillverkaren ligga lågt, är en uppfattning.

”Extremt dålig smak”, skriver en följare på Twitter i en kommentar till reklamkampanjen.

Detta var väl dålig tajmning” , skriver en annan.

Någon har lagt upp en skämtbild där man satt ett munskydd på konkurrentens ölflaskor som ställts mot en ensam Coronaflaska.

https://twitter.com/LetsGoBackToWCW/status/1232948056812933120

Men på Corona, som ingår i amerikanska koncernen Constellation Brands, tillbakavisar man kritiken, och man har inga planer på att dra tillbaka reklamfilmerna.

Bolaget satsar 40 miljoner dollar (cirka 387 miljoner kronor) i marknadsföringen av alkoläsken, uppger CNBC. I en kommentar till tv-bolaget säger en talesperson för bolaget:

”Även om vi känner med dem som har påverkats av viruset och fortsätter att förlja utveckling, förstår våra konsumenter i stort att det inte finns någon koppling mellan viruset och vår verksamhet”.

Opinionsundersökningen från YouGov visar dock att Coronas varumärke tappat på grund av viruset. Konsumenternas sug efter ölet och andra produkter med Coronas namn är det lägsta på två år, enligt mätningen.

Annons: