Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Panik hos Postnord: ”Hämta ut era paket”

Hämta ut era paket så fort ni bara kan!

Den uppmaningen kommer från Postnord efter den senaste rekordhelgen vid Black Friday.

– Det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner, på alla ombudens hyllor, säger Postnord Sveriges vd Anders Holm.

Svenskarna har e-handlat flitigt den senaste veckan, från den så kallade "Black Friday" och några dagar framåt.

Så pass flitigt att hyllorna hos många av landets postombud nu är helt fulla.

Postnord vädjar nu till svenska nätshoppare att göra slag i saken och så snabbt som möjligt hämta ut sina paket, enligt ett pressmeddelande från bolaget.

Mellan den 24 november och 28 november har Postnord levererat cirka 3,7 miljoner e-handelsrelaterade paket och brev. De paket som levereras till postombud ökade under perioden till 1,25 miljoner, vilket kan jämföras med motsvarande period förra året då 869.000 liknande försändelser levererades till postombuden.

De paket som framför allt levereras till postombud, B2C-paketen (paket som skickas direkt mellan företag och konsument), har under perioden ökat från förra årets 869 000 till 1 252 000, en ökning med 44 procent.

LÄS MER: Paketkaos på Postnord efter Black Friday

Postnord arbetar för högtryck

Postnord har under den gångna veckan arbetar mycket intensivt dygnet runt för att hantera rekordvolymerna.

Eftersom volymerna kraftigt överstiger alla de prognoser som både e-handelsföretagen och Postnord gjorde för veckan har inte alla försändelser kunna levererats så snabbt som i normala fall.

– Det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner, på alla ombudens hyllor. Det går inte att hitta några extra fordon utöver dem vi redan förstärkt med. Under denna vecka kan därför många konsumenter få vänta en eller ett par dagar extra på sina försändelser. Vi gör allt vi kan för att komma ikapp, och alla involverade, avsändare, Postnordmedarbetare, ombud och mottagare tar situationen med ett imponerande tålamod och ett gott humör, säger Postnord Sveriges vd Anders Holm.

LÄS MER: Så ska Postnord klara julhandeln

”Hämta så snart du kan”

Följderna av helgens shoppingrekord märks extra tydligt hos Postnords alla postombud. Hyllorna är överfulla och det fylls löpande på med nya paket.

Därför ber nu Postnord konsumenterna om hjälp, skriver man.

– Personalen vid våra postombud gör ett fantastiskt jobb och är mer än någonsin beroende av att paket hämtas så snart som möjligt för att göra plats till nya som strömmar in. Om du har ett paket att hämta, gör gärna det så snart du kan. Vi och våra ombud uppskattar verkligen all hjälp vi kan få, säger Anders Holm.

Annons: