Nu skrotar Hemköp sina papperskvitton

Publicerad

Kontanter är på väg bort från butikerna.

Nu försvinner snart papperskvittona.

Hemköp är först ut, skriver Computer Sweden. 

Livsmedelsjätten Hemköp ska bli första stora kedja som inför digitala kvitton i stället för papperskvitton.

Enligt Computer Sweden räknar Hemköp med att det är miljontals kvitton som kommer att sparas digitalt i stället för att skrivas ut.

1,7 miljarder papperskvitton varje år, enligt Svensk Handel.

Hemköp har tagit beslutet efter en vägledande Sifoundersökning där åldersgruppen 16–49 är den mest positiva kundgruppen till digital förändring.

En procent sparade kvittot

I samma åldersgrupp sparade endast en procent av kundernas på papperskvittot.

I åldern 65–79 sparar tio procent kvitton.

Allt som allt handlar det om 190 butiker som ska införa digitala kvitton, och initialt kommer det endast att vara en förmån för Hemköps bonuskundsprogram med 1,5 miljoner medlemmar.

För att få digitalt kvitto som kund på Hemköp måste du logga in här. 

– Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd, säger Mats Axellie, IT-chef på Hemköp, till Computer Sweden. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen