Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu förbjuds muntliga avtal – ska stoppa telefonförsäljare

Ett nytt krav på skriflighet har trätt i kraft, och berör reglerna för telefonförsäljning. Foto: COLOURBOX
Ett företag som vill sälja något måste få skriftlig bekräftelse på att kunden accepterar erbjudandet. A Foto: COLOURBOX

Telefonförsäljaren måste få din skriftliga bekräftelse – annars är avtalet inte giltigt.

Den efterlängtade regeln träder i kraft i dag, 1 september.

– Vi har kämpat för detta länge, så det är väldigt välkommet att man nått politisk enighet, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, till nyhetsbyrån TT.

Ett nytt krav på skriftlighet har trätt i kraft, och berör reglerna för telefonförsäljning. Ett företag som vill sälja något måste få skriftlig bekräftelse på att kunden accepterar erbjudandet. Annars är avtalet inte giltigt – och kunden inte ansvarig för att betala. 

Det är alltså inte längre möjligt att ingå avtal muntligen vid telefonförsäljning. 

– Oseriösa och påstridiga telefonförsäljare har varit ett gissel i många år. Sverige har haft slappa lagar med EU-mått mätt. Vi har kämpat för detta länge, så det är väldigt välkommet att man nått politisk enighet, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, till TT och fortsätter:

– Det som säljs via telefon är ofta komplexa produkter, exempelvis abonnemang. Då är det viktigt att man inte pressas att säga ja under samtalet.

 

 

Nya regler för telefonförsäljare – förbjuder muntliga avtal

Skriftlighetskravet innebär att företaget skriftligen bekräftar det anbud de gett kunden över telefon och att kunden sedan skriftligen accepterar företagets anbud. Det spelar ingen roll om kunden är ny eller har handlat av företaget tidigare.

Om det däremot är kunden som tar kontakt med företaget gäller inte reglerna om skriftlig avtalsbekräftelse, uppger Konsumentverket.

Avtalet får skickas med brev, mejl, sms eller liknande – så länge kunden kan läsa avtalet. Trots de nya reglerna finns det företag som försöker kringå dem, till exempel genom att ringa upp kunden efter samtalet och säga att de har ett digitalt avtal redo som kunden kan signera med bank-id, berättar Jan Bertoft för TT:

– Man ska vara oerhört observant – om man inte förstår eller hinner läsa igenom avtalet ska man tacka nej. Om försäljare inte rättar sig får man skärpa lagen ytterligare och kräva att förhandsinformation ges redan innan samtalet. Så gör man i Tyskland, Danmark och Finland, och det tycker vi är ett steg man kan ta redan nu.

 

Telefonförsäljning

Den som ägnar sig åt telefonförsäljning ska följa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Försäljaren är skyldig att informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, och att tydligt och begripligt informera kunden om vad erbjudandet och villkoren innebär.

Från och med lördag den 1 september krävs att konsumenten skriftligen accepterar anbudet för att avtalet ska vara giltigt.

Försäljaren ska även bland annat kontrollera telefonnumret mot NIX-registret, respektera om konsumenten vill avsluta samtalet, informera om ångerrätt och skicka en skriftlig bekräftelse till konsumenten när avtal ingåtts.

Källa: Konsumentverket

 

Annons: