Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Norwegian tvingade pilotbolaget i konkurs

”Vi är införstådda med att en rättslig processkan inledas om parterna inte kommer överens”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef hos Norwegian.Foto: VI-FOTO
Norwegian satte sitt svenska pilotbolag i konkurs. Konkursförvaltaren kräver nu 96 miljoner av Norwegian.Foto: MAXIM THORE / BILDBYRÅN
Norwegian flygs nu bara med norska piloter.Foto: KC ALFRED / ZUMA PRESS/IBL

Flygbolaget Norwegians passagerare flyger snart igen som vanligt till lågpris.

Men för de svenska skattebetalarna blev det inget lågpris när företagsledningen iskallt satte sitt svenska bemanningsbolag med piloter i konkurs.

Bolaget hade skulder på närmare 236 miljoner när verksamheten stoppades.

Konkursförvaltaren och piloterna hotar nu med att stämma Norwegian som krävs på minst 96 miljoner kronor.

– Det är mycket skulder i bolaget, säger konkursförvaltaren, advokat Bo Ransnäs till Expressen.

Det är en rejäl slutnota som det norska lågprisbolaget Norwegians bemanningsbolag – Pilot Services Sweden AB – i det tysta lämnade efter som när företaget i våras försatte sitt svenska dotterbolag med piloter i konkurs. Smällarna drabbar de svenska skattebetalarna och piloterna som förlorade sina jobb.

Expressen har granskat Norwegians hantering av sina drygt 250 piloter när företaget satte sitt dotterbolag i konkurs.

– Det är mycket skulder. Konkursboet har krav på Norwegian. Det är för utförda tjänster. Bolaget har varit ett bemanningsbolag som fått betalt för att ha tillhandahållit piloter och fakturerat löpande och inte fått betalt, säger konkursförvaltaren, advokat Bo Ransnäs.

Hur mycket rör det sig om?

– 96 miljoner kronor.

Hur reagerar du som konkursförvaltare på att Norwegian inte betalade.

– Vi kommer att driva det med rättsliga åtgärder om vi inte får betalt. Om det krävs driver vi det i domstol.

Bo Ransnäs bekräftar att piloterna har stora fordringar.

– 189 200 kronor är maxbeloppet som man kan få enligt lönegarantin. Är man då välbetald som piloterna är går man omedelbart i lönegarantitaket vilket gör att de har stora fordringar som de förlorar om inte jag får in en massa pengar från Norwegian.

Vad säger Norwegian när du tar kontakt?

– De säger att de inte har några pengar. Men jag har inte gett upp hoppet om att vi ska få in de 96 miljonerna.

Ser du något brottsligt?

– Det är en utredning vi gör i höst. I samband med att vi upprättar förvaltarberättelsen så tittar vi i bokföringen för att se om det finns någon brottslighet som bör anmälas. Jag har dock inga indikationer i dagsläget att så är fallet.

Helt utan pengar

Det fanns inte en enda krona att hämta när advokat Bo Ransnäs kom för att reda ut konkursen. Det var helt tomt i kassan. 

Från konkursbouppteckningen över skulderna:

Skatteverket: 34 miljoner kronor.

Lönegarantin där länsstyrelsen gick in med pengar till berörda piloter: 48 miljoner kronor.

Löneskulder till piloter ”ovanför taket” för lönegarantin: 113 miljoner kronor.

Ersättningar till piloter som förlorat sin medicinska behörighet och därmed inte kan flyga mer. 8 miljoner.

Den 20 april försattes Pilot Services Swedan AB i konkurs vid Stockholms tingsrätt. Konkursen skedde på ”egen begäran”. Motsvarande skedde i Danmark där Norweginas dotterbolag Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS och Norwegian Air Resources Denmark LH ApS, gick samma öde till mötes.

Norwegian börjar i juli komma igång igen med flygningar i lite större skala - men bara med besättningar som är anställda i Oslo.

Bakgrunden är coronakrisen som fått flygverksamheten att tvärnita när inga passagerare flög längre.

Expressen har koncentrerat granskningen till det svenska bolaget som tillsammans med de tre övriga bildades när Norwegian 2015 kom på den idén att dela upp en stor del av piloterna och kabinpersonalen och placera dem i de olika dotterbolagen som egentligen var renodlande bemanningsföretag.

Bjørn Kjos, Norwegians tidigare vd och skapare av bolaget, tillsammans med dottern Anna Helene Kjos–Mathisen, pilot på bolaget. Bilden är tagen 2011 när alla kurvor pekade uppåt för flygbolaget.Foto: KRISTIAN HELGESEN/VG / NTB SCANPIX TT NYHETSBYRÅN

I Sverige handlade det om drygt 250 piloter, varav flera med lång tjänstgöringstid inom Norwegian. Nu var de förpassade till lågprisbolagets dotterbolag. I den snåriga konstruktionen med olika bolag inom ”Norwegian–familjen”  ägdes det svenska pilotbolaget på papperet av Norwegian Air Resources Ldt, NAR, en lågpriskonstruktion på Irland med brevlåda på flygplatsen i Dublin. 

Bemanningsbolagets piloter flög Norwegian–planen, gick i Norwegian–uniformer. Företaget fakturerade verksamheten till Norwegians pappersbolag i Dublin som betalade och där piloterna fick sina löner.

I april tog det slut. Bemanningsbolaget hade då fakturerat moderbolaget i Dublin 96 miljoner för utförda tjänster/flygningar precis som man tidigare gjort med regelbundenhet. Men den här gången betalade inte Norwegian i Dublin utan flygbolaget bestämde sig för att försätta sitt bemanningsbolag i Sverige och de tre i Danmark i konkurs vilket blev ett sätt att dumpa bolaget utan förpliktelser.

” Kastade på soptippen”

Bland de forna Norwegianpiloterna är bitterheten stor mot sin tidigare arbetsgivare i Oslo.

– Vi blev kastade på soptippen av Norwegian, säger en pilot som vill vara anonym.

Flera andra piloter som Expressen tala med är av samma uppfattning, men vill av rädsla för att missa en eventuell återställning inte uttala sig med namn.

David Thell, tidigare kapten på Norwegian och fackligt ombud, var en av de anställda i bemanningsbolaget.

– Vi hade ett avtal klart som hade varit flexibelt och väldigt lukrativt för arbetsgivaren kostnadsmässigt. Men man valde att inte signera utan satte oss i konkurs i stället, säger han.

– Norwegians upplägg med styckningen och konkurserna var ett tydligt sätt att kringgå arbetsrätten, anser David Thell tidigare kapten på Norwegian och fackligt ombud för piloterna.

David Thell säger att man protesterade mot styckningen av bolaget 2015 i flera dotterföretag.

– Vi blev tvångsöverförda till det här dotterbolaget mitt under strejken 2015. Redan då menade vi att det var en hitta-på-konstruktion, så har också bolaget agerat. Det finns ingenting mer där förutom de anställda och bolaget har inte agerat som ett självständigt aktiebolag. I praktiken skapade man ett aktiebolag per yrkesgrupp och land.

David Thell anser att Norwegians upplägg med styckningen och konkurserna var ett tydligt sätt att kringgå arbetsrätten.

– Det man gör är att man inte följer det som gäller vid uppsägning, det vill säga att personalen ska turordnas, det ska förhandlas, man ska ha sin uppsägningslön. Och det kanske viktigaste, du ska ha en återanställningsrätt om verksamheten startar igen.

Efter konkursen i april har det varit tyst från Norwegians sida.

– Vi har folk som varit med i Norwegian–koncernen under 18 år och byggt upp den som inte ens fått ett tackmejl. De har inte velat prata med oss över huvud taget. Detsamma gäller i Danmark. Någon vecka efter konkursen låstes vi ute från intranät och företagsmejl och sedan begärde företaget in uniformerna.

Frågorna: Norwegians svar om kritiken och de 96 miljonerna

1. Vilket ansvar har Norwegian i Norge för de piloter som var anställda i Pilot Services Sweden AB?

2. Planerar Norwegian att återanställa några av de piloter som fanns i det svenska dotterbolaget?

3. Flera piloter från det konkursade bolaget som jag talat med har inga snälla ord att säga om Norwegian. De anser sig ha blivit kastade på soptippen av bolaget.

”Vi har varit tvungna att fatta svåra beslut som får stora konsekvenser för många av våra kollegor och det är något vi beklagar djupt. Det här var en situation som Norwegian försökte undvika till varje pris men som styrelserna i dotterbolagen var helt nödvändig att göra för att Norwegian skulle kunna fortsätta. Vi gör nu allt vi kan för att ta oss igenom den här krisen och för att komma tillbaka som ett starkare Norwegian.

I Norge finns det effektiva permitteringsmöjligheter som innebär att staten står för samtliga lönekostnader under permitteringsperioden. Tyvärr finns inte motsvarande permitteringsmöjligheter i Sverige (eller i Danmark). Vi har sedan flera månader ingen trafik alls i Sverige (och det har därmed inte funnits något arbete för besättningen).

Det är först i juli som ett fåtal linjer återupptas igen i Sverige.

Vår ambition är att så många kollegor som möjligt ska börja jobba på Norwegian igen”

4. Pilot Services Sweden AB fakturerade sammanlagt 96 miljoner kronor Norwegian Air Resources Ltd, NAR, i Dublin. Det är en fordran som konkursboet nu har på Norwegian och dess bolag på Irland. Ska skulden regleras?

”Norwegian Air Resources är i dialog med konkursförvaltaren för att reglera detta”.

5. Konkursförvaltaren överväger rättsliga åtgärder mot Norwegian om de 96 miljonerna inte betalas in. Kommentar till detta.

”Vi är införstådda med att en rättslig process mot NAR kan inledas om parterna inte kommer överens”

6. Vad var skälet till att Pilot Services Sweden AB och ett antal andra dotterbolag bildades 2015?

”Norwegian har under många år haft en kraftig expansion och gått från ett litet flygbolag med ett fåtal inrikeslinjer i Norge till att bli ett globalt flygbolag. När ett företag växer är det vanligt förekommande att ha en koncern med ett antal lokala dotterbolag för att kunna anställa i t ex Sverige och så är det i de flesta internationella företag”

 

 Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef Norwegian

 

 

Annons: