Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Norwegians miljonskulder – jagas av Kronofogden

Norwegian räknar med att komma igång med sina flygningar den 1 juli.

Norwegian startar sina motorer igen från svenska flygplatser och börjar flyga med en ny tidtabell till ett antal destinationer.

Under onsdagsförmiddagen ger bolaget besked om vilka linjer man ska börja trafikera – det gäller både inom Sverige och till en rad utländska orter.

Samtidigt har det svårt sargade flygbolaget åter fått besök av Kronofogden. Bolaget dras med miljonskulder till svenska staten.

Norwegian räknar med att börja flyga i större skala från och med 1 juli. Bolaget kommer då enligt vad Expressen erfar att bland annat annat åter trafikera Luleå, Oslo och en rad turistmål i Europa. Däremot finns ingen plan på att i närtid åter börja med långlinjer från Norden, som till New York, Orlando, Miami, Los Angeles och San Francisco.

– I morgon kommer vi att gå ut med en uppdatering vilka linjer vi trafikerar i sommar. Mer är så kan jag inte säga, uppger Norwegians svenska kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson med hänvisning till att bolaget är börsnoterat.

Norwegian jagas av Kronofogden

Men samtidigt är Norwegians ekonomiska kris långt ifrån över. I Sverige jagas bolaget av Kronofogden för skatteskulder, skulder som för några dagar sedan uppgick till närmare 11,5 miljoner kronor hos Norwegian Air och dess dotterbolag i Sverige.

Ett av Norwegians skuldbelopp hos Kronofogden.

Under Kronofogdens jakt på tillgångar hos bolaget fann man pengar på ett bankkonto och lade beslag på närmare två miljoner kronor.  Skatteskulden är nu nere i 9 570 525 kronor. Företaget hotas dock av nya utmätningar om man inte betalar in resterade skuld.

– Jag kan bekräfta att Kronofogden verkställt utmätningar mot bolagen, och vår ambition nu är att resterande skuld betalas på ett smidigt sätt i samverkan med Norwegians svenska bolag och filial. I annat fall kan ytterligare utmätningar ske, säger Henrik Eriksson från Specialverkställigheten hos Kronofogden.

Norwegians svenska kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson känner inte till skulderna och Kronofogdens jakt på utmätningsbara tillgångar.

– Jag har inga detaljer kring detta.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef Norwegian.Foto: VI-FOTO

 

Sverige en del av Norwegians marknad

Det norska flygbolaget som befann sig i kris redan innan coronakrisen har den senaste tiden enbart flugit inrikes i Norge. All annan trafik har legat nere och flygbolaget har genomgått en rekonstruktion för att räta upp sin ekonomi och undvika konkurs.

– Norden ser vi som vår kärnmarknad. Vi betraktar egentligen Norden som en stor inrikesmarknad. Det innefattar även Sverige, sa Norwegians koncernchef Jacob Schram till Expressen när bolaget offentliggjord att fyra av företagets dotterföretag försats i konkurs. Han förnekade att bolaget tänker överge den svenska marknaden.

Kinesiska delägare till Norwegian

På den extrainsatta bolagsstämma den 20 maj röstade en majoritet av Norwegians aktieägarna ja till ledningens krisplan för flygbolaget. Beslutet innebär att aktieägarna går från att äga 100 procent av bolaget till 5 procent – och skuldberget på drygt tio miljarder norska kronor till kreditgivarna omvandlas till aktier i bolaget. Samtidigt stod det klart att det kinesiska flygleasingföretaget BOC får närmare 13 procent av aktierna i Norwegian. 

Norwegian offentliggör i morgon sitt resprogram för sommaren. Bolaget börjar då åter flyga i Sverige.Foto: INTS KALNINS / REUTERS X02120

Hur det ska gå med Norwegians skuld hos Kronofogden är inte känt. 

Det är inte första gången som det norska flygbolaget hamnat i Kronofogdens register. I augusti förra året drog Norwegian till sig negativa rubriker på grund av skatteskulder. Expressen kunde då avslöja att bolaget inte betalt in mer än 19 miljoner kronor i i passagrarskatter till svenska staten. Det var Norwegians dotterbolag i Sverige som hotades av indrivning. Men efter Expressens artikel reglerade bolaget snabbt skulden skulden till Skattverket.

– Det här gäller en försenad inbetalning av passageraravgifter i Sverige. I Sverige går räkningar från Skatteverket automatiskt direkt till Kronofogden, utan påminnelser. Förfallodatum var 27 juli och inbetalningen är nu på väg. Norwegian betalar passageraravgift i ett flertal länder med olika förfallodatum och vi har nu gått igenom våra system för att förhindra att detta sker igen, sa Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef för Norwegian.

Annons: