Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ökat missnöje med Norwegian – i Norge

Klagomålen ökar kraftigt på flygbolaget Norwegian på hemmaplan i Norge. Foto: HELENA LUNDBERG

Flygbolaget Norwegian drar på sig norrmännens ilska på hemmaplan. Klagomålen ökar kraftigt.

Förra året var antalet ärenden fyra gånger så stort som för huvudkonkurrenten SAS, uppger tidningen Dagens Næringsliv.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos och hans personal har fått ta emot betydligt fler klagomål än normalt

Antalet fall rörande Norwegian som kom in till organisationen Transportklagenemnda mångdubblades från 50 till 305 under 2017, uppger tidningen Dagens Næringsliv. Och antalet som fick medhåll steg från 14 till 69 som citeras av nyhetsbyrån TT.

Någon förbättring tycks heller inte vara i sikte. Trenden består hittills i år, med 61 klagomål på Norwegian jämfört med 36 mot konkurrenten SAS.

LÄS OCKSÅ: Norwegian i topp när det gäller flygsäkerhet

Antalet klagomål på flygbolagen ökar också generellt. De flesta ärendena rör flygningar som ställts in eller försenats.

Dålig punktlighet för Norwegian

Flygbolagets egna siffror om punktligheten avslöjar också att den svajar när det gäller att landa i tid.

LÄS OCKSÅ: Så får du ersättning för din inställda resa

Norwegian genomförde 98,4 procent av de planlagda flygningarna i mars. Men med punktligheten var det betydligt sämre. Den låg på 72,3 procent.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos och hans anställda får ta emot allt fler klagomål från norska passagerare. Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

Totalt reste 2 816 164 passagerare med Norwegian under mars månad, det är 362 613 fler än samma månad 2017. 

– Den internationella tillväxten fortsätter samtidigt som allt fler flyger med oss, även i Skandinavien. Lägre priser och ett stort och varierat linjeutbud attraherar fler passagerare, oavsett om de reser i tjänsten eller privat, sa Norwegians koncernchef Bjørn Kjos när mars månads passagerarsiffror publicerades i förra veckan.

Samtidigt försöker det pressade flygbolaget att titta nya inkomstkällor från passagerarna. Norwegian tänker göra  ”en Ryanair” och "erbjuder" passagerare förtur i ombordstigningen mot en avgift på 5 euro.

Uppgifterna kommer från den danska branschssajten checkin.dk. Till flysmart24.no säger Norwegians kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen att systemet införs på försök på fyra norska flygplatser, men att tjänsten kommer att införas över allt om försöket blir lyckosamt.

Norwegian mot storförlust

Nyhetssajten E24.no tror att det nya sättet för Norwegian  att tjäna pengar beror på sämre ekonomiskt resultat. I förra veckan meddelade flygbolaget att de går mot ett underskott på 2,6 miljarder norska kronor i första kvartalet. Bolaget har också i sina lånevtal villkor på sig att ha minst 1,5 miljarder norska kronor i eget kapital i koncernen för att inte anses vara på obestånd.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!