Klagomålen ökar kraftigt på flygbolaget Norwegian på hemmaplan i Norge. Foto: HELENA LUNDBERG
Klagomålen ökar kraftigt på flygbolaget Norwegian på hemmaplan i Norge. Foto: HELENA LUNDBERG

Ökat missnöje med Norwegian – i Norge

Publicerad

Flygbolaget Norwegian drar på sig norrmännens ilska på hemmaplan. Klagomålen ökar kraftigt.

Förra året var antalet ärenden fyra gånger så stort som för huvudkonkurrenten SAS, uppger tidningen Dagens Næringsliv.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos och hans personal har fått ta emot betydligt fler klagomål än normalt

Antalet fall rörande Norwegian som kom in till organisationen Transportklagenemnda mångdubblades från 50 till 305 under 2017, uppger tidningen Dagens Næringsliv. Och antalet som fick medhåll steg från 14 till 69 som citeras av nyhetsbyrån TT.

Någon förbättring tycks heller inte vara i sikte. Trenden består hittills i år, med 61 klagomål på Norwegian jämfört med 36 mot konkurrenten SAS.

LÄS OCKSÅ: Norwegian i topp när det gäller flygsäkerhet

Antalet klagomål på flygbolagen ökar också generellt. De flesta ärendena rör flygningar som ställts in eller försenats.

Dålig punktlighet för Norwegian

Flygbolagets egna siffror om punktligheten avslöjar också att den svajar när det gäller att landa i tid.

LÄS OCKSÅ: Så får du ersättning för din inställda resa

Norwegian genomförde 98,4 procent av de planlagda flygningarna i mars. Men med punktligheten var det betydligt sämre. Den låg på 72,3 procent.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos och hans anställda får ta emot allt fler klagomål från norska passagerare.Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP

Totalt reste 2 816 164 passagerare med Norwegian under mars månad, det är 362 613 fler än samma månad 2017. 

– Den internationella tillväxten fortsätter samtidigt som allt fler flyger med oss, även i Skandinavien. Lägre priser och ett stort och varierat linjeutbud attraherar fler passagerare, oavsett om de reser i tjänsten eller privat, sa Norwegians koncernchef Bjørn Kjos när mars månads passagerarsiffror publicerades i förra veckan.

Samtidigt försöker det pressade flygbolaget att titta nya inkomstkällor från passagerarna. Norwegian tänker göra  ”en Ryanair” och "erbjuder" passagerare förtur i ombordstigningen mot en avgift på 5 euro.

Uppgifterna kommer från den danska branschssajten checkin.dk. Till flysmart24.no säger Norwegians kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen att systemet införs på försök på fyra norska flygplatser, men att tjänsten kommer att införas över allt om försöket blir lyckosamt.

Norwegian mot storförlust

Nyhetssajten E24.no tror att det nya sättet för Norwegian  att tjäna pengar beror på sämre ekonomiskt resultat. I förra veckan meddelade flygbolaget att de går mot ett underskott på 2,6 miljarder norska kronor i första kvartalet. Bolaget har också i sina lånevtal villkor på sig att ha minst 1,5 miljarder norska kronor i eget kapital i koncernen för att inte anses vara på obestånd.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen