Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Norrmännen tar över all tågtrafik i norra Sverige

SJ får fortsätta med nattrågstrafiken till Duved i Jämtland.Foto: SJ/STEFAN NILSSON / SJ/Stefan Nilsson

Norrmännen snuvar Sverige på nattågtrafiken till övre Norrland.

Det blir det norskägda VY tåg som tar över trafiken från SJ från och med den 13 december.

– Vi kommer att jobba mycket med att utveckla trafiken så att vi får fler resenärer, säger Dag Lokrantz-Bernitz, Vy Tåg:s vd.

I praktiken är det norska staten som tar över trafiken med nattåg till och från norra Sverige.

Vy tåg, före detta Tågkompaniet, som ägs av norska staten. ska driva trafiken med nattåg mellan Stockholm och Luleå/Narvik samt dagtågen på sträcken Luleå–Kiruna/Narvik.

För den enskilde resenären betyder det ingen större skillnad eftersom det är Trafikverket som äger både lok, sov och liggvagnar samt sittvagnar.

Nattågsavtalet sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års förlängning, och det är Trafikverket som är beställare. Det rör sig om mer än 500 000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

– Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz, Vy Tåg:s vd.

Blir det ingen uppfräschning. Jag tycker att vagnarna sett likadana ut sedan 90-talet?

– Det är samma lok och vagnar som i dag. 

Vad kan resenärerna räkna med för skillnad?

– Vi kommer att jobba mycket med att utveckla trafiken så att vi får fler resenärer. Inte minst turistsegmentet, med till exempel olika smarta resepaket.

Från och med i höst tappar SJ nattågstrafiken till och från övre Norrland.Foto: CHRISTIAN KRUSE / ARCTIC-PHOTOGR / Pressbild INFO@ARCTIC-PHOTOGRAPHY.COM

Inga SJ-tåg till övre Norrland

För SJ blev det en rejäl smäll när man förlorar nattågstrafiken Stockholm–Narvik som företaget drivit sedan 2008. Stockholm-Duved har man dock fått behålla

- Det är mycket tillfredsställande att vi kan fortsätta med de framgångsrika nattågen till och från Jämtland. Vi har inlett upprustningen av våra sov- och liggvagnar för att ytterligare öka komforten under resan, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ i ett pressmeddelande. 

Konsekvenser för SJ-anställda

Han är dock av lätt insedda skäl inte lika översvallande när det gäller den förlorade nattågstrafiken på övre Norrland.

Men det kommer att få konsekvenser för de anställda eftersom beslutet kommer att påverka SJ:s verksamhet i Luleå, Umeå, Gävle och Sundsvall. En del av personalen kan troligen räkna med anställning hos den nya tågoperatören.

– Vi räknar med att ta över personal, säger Dag Lokrantz-Bernitz, Vy Tåg:s vd.

Trafikverket, som sköter upphandlingen av de i grunden förlusttyngda verksamheten, är nöjd med besluten.

– Nattågstrafiken är viktig för tillgängligheten, och vi är nöjda med att vi nu har säkrat trafiken för de kommande fyra åren, säger Anna Fällbom, enhetschef Trafikavtal och transportnät på Trafikverket.

SJ-trafik till Trondheim?

Nattågen till övre Norrland går med två dagliga avgångar mellan Stockholm och Narvik i vardera riktningen. För nattågen till Jämtland går ett tåg dagligen mellan Stockholm och Duved i vardera riktningen. 

SJ kan komma att utöka in trafik med tåg till Trondheim precis som tågen gick en gång i tiden. I sommar tar SJ nämligen över ansvaret för trafiken sträcken Storlien-Trondheim.  Enligt bolaget öppnar det för nya möjligheter att utveckla både dagtågen och nattågen till och från Jämtland med anknytning till Trondheim vid Atlantkusten. SJ uppger att man nu arbetar ”med att undersöka vilka olika möjligheter som står till bud”

Den nya trafikperioden inleds 13 december 2020 och sträcker sig fram till 14 december 2024. Kontrakten ger möjlighet till förlängning av perioden med upp till två år.

Regeringen vill ha direkttåg till kontinenten.
Annons: