– Inom en vecka räknar jag med att kunna besked om det finns förutsättningar för fortsatt drift eller inte, säger advokat Lars-Henrik Andersson som har utsetts till konkursförvaltare i flygbolaget Nextjets konkurs.– Inom en vecka räknar jag med att kunna besked om det finns förutsättningar för fortsatt drift eller inte, säger advokat Lars-Henrik Andersson som har utsetts till konkursförvaltare i flygbolaget Nextjets konkurs.
– Inom en vecka räknar jag med att kunna besked om det finns förutsättningar för fortsatt drift eller inte, säger advokat Lars-Henrik Andersson som har utsetts till konkursförvaltare i flygbolaget Nextjets konkurs.
Flera hundra anställda berörs av Nextjets konkurs. Foto: TT NYHETSBYRÅNFlera hundra anställda berörs av Nextjets konkurs. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Flera hundra anställda berörs av Nextjets konkurs.  Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nextjets slutnota: 101 miljoner kronor

Publicerad
Uppdaterad

Flygbolaget Nextjet har 94 miljoner i skulder.

Men den totala skuldnotan ligger på 101 miljoner.

Många små näringsidkare tillhör de som nu förlorar pengar på flygbolagets konkurs.

– Jag tror vi kommer att hamna på kring 100 miljoner kronor, säger konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson.

Den exakta skuldsummar för leverantörsskulderna uppgår till 93 877 027 kronor och 68 öre enligt den inlämnade redovisningen till Attunda tingsrätt som gäller flygbolaget.

Men koncernens dotterbolag har också rejäla skulder till sina leverantörer. Dotterbolagets konkursansökan, som handläggs av Stockholms tingsrätt, visar på 7 413 850 kronor i skulder. Den totala skulden för de två bolagen slutar på 101 290 0877 kronor.

I konkursansökan skriver vd Magnus Ivarsson att Nextjet Ab " är på obestånd och detta är inte tillfälligt"..

Advokat Lars-Henrik Andersson från advokatfirman Lindahl utsågs i dag på morgonen  till konkursförvaltare i den ekonomiska kraschen med flygbolaget Nextjet.

Besked inom en vecka

– Inom en vecka räknar jag med att kunna ge besked om det finns förutsättningar för fortsatt drift eller inte, säger Lars-Henrik Andersson.

Dels handlar om tillstånd att driva trafiken och om den politiska viljan finns.

– Dessutom måste någon vara beredd att betala kostnaden för driften.

Det är inte givet att trafiken kommer igång på alla nuvarande Nextnets flyglinjer  även om det blir flygstart igen.

Konkursen väntas hamna på 100 miljoner. Kommunala skattebetalare får ta en del av smällen. Andra drabbade är bland andra mindre näringsidkare på de berörda orterna.Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Det första konkursförvaltaren kommer att göra är att säkra flygplanen och se till att all personal kommer hem. Därefter kontakta myndigheterna för att se vad som gäller med de olika tillstånden.

– Jag har precis träffat ledningsgruppen.

Flygbolagets skulder uppgår till 94 miljoner enligt de inlämnade handlingarna till tingsrätten. Men summan väntas stiga.

– Jag tror vi kommer att hamna på kring 100 miljoner kronor med skadestånd och olika leasingavtal, säger konkursförvaltaren Lars-Henrik Anderson.

Transportstyrelsen drog  i går eftermiddag in flygbolagets operativa tillstånd. Flygplanen har därför inte användas i kommersiell  trafik just nu.

 

LÄS OCKSÅ: Nextjets ekonomiska krasch - ekonomisk smäll för berörda kommuner 

 

I samtalet med Transportstyrelsen och Trafikverket gäller det för Lars-Henrik Andersson att få grepp om det kan ges grönt ljus för fortsatt drift och därefter  titta på de finansiella förutsättningarna för bolaget att flyga vidare under konkursutredningen.

Nextjets framtid är oviss. Konkursförvaltaren advokat Lars-Henrik Andersson ska nu försöka ta reda på om det finns ekonomiska förutsättningar att driva hela eller delar av bolaget vidare.Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Kommunerna pressar på

Många av de berörda kommunerna, bland andra Arvidsjaur, Vilhelmina, Lycksele, Gällivare, Kramfors och Sollefteå, står nu helt utan flygförbindelse med Stockholm. Kommunledningarna pressar på regeringen om en snabb lösning för att få igång livlinan med flyg till Stockholm. På de kommunala flygplatserna riskerar annars personal bli permitterade eller uppsagda och det lokala näringslivet ta skada.

Regeringen oroad

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger till nyhetsbyrån TT att regeringen ser ytterst allvarligt på situationen, flyget är avgörande för tillgängligheten i hela landet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth.Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTURES

– Vi arbetar intensivt, och inte minst Trafikverket just nu, för att hitta en lösning på kort och lång sikt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till TT.

Han uppger för nyhetsbyrån att departementet har tät kontakt med Trafikverket och bedömer att myndigheten har de ekonomiska resurser som eventuellt kan behövas för att lösa läget.

Flygstoppet kan få svåra konsekvenser för företagen i de aktuella glesbygdsområdena, varnar Centerpartiet.

– Tomas Eneroth måste agera omedelbart. Orterna kommer att förtvina, säger Centerns trafikpolitiske talesperson Anders Åkesson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen