Myndighet sågar Postnord: ”Väntetiden inte acceptabel”

Publicerad

Post- och telestyrelsen (PTS) riktar skarp kritik mot Postnords pakethantering efter att nya 75-kronorsavgiften infördes i mars.

– När man väl har betalat sitt paket ska man få det inom normal tid. Det är inte acceptabelt att få vänta tre, fyra veckor. Postnord måste få ned tiden, säger Olof Bjurå, postchef på PTS, till Dagens Nyheter.

Postnord delar inte ut sina paket i tid.

Det anser Post- och telestyrelsen som med anledning av pakthanteringen kallade Postnord till krismöte i fredags, skriver DN. 

Det var den 1 mars som nätshoppare som beställer varor utanför EU måste betala 75 kronor plus moms till Postnord för varje paket.

Hanteringen av den nya avgiften har försenat paketutdelningarna avsevärt, slår myndigheten fast.

– Vid sidan av själva avgiften gäller klagomålen långa väntetider. Dels tar det lång tid att komma fram till kundtjänst, dels får man vänta länge på paketen när man har betalat avgiften. Det handlar om två, tre till och med fyra veckor, säger Olof Bjurö på PTS till Dagens Nyheter. 

Postnord förklarar problemen med att man haft inkörningsproblem och ofta manuellt måste gå igenom pakethögarna på den nya Örebroterminalen för att se vilka som betalt avgiften eller inte.

 

LÄS OCKSÅ: Postnord hoppas göra om hanteringen av 75-kronorsavgiften 

Så dyra blev mobilskalen plötsligt

Även Konsumentverket har reagerat på hur nya avgiften slår mot kundernas plånböcker och klagomålen mot Postnord är närmast tredubblats jämfört med samma period i fjol.

I artikeln nämner man ett exempel där någon beställt sex stycken mobilskal i olika färger för åtta kronor styck.

De har sedan kommit i sex olika paket à 75 kronor styck.

Under 2017 ökade reklamationer kring saknade brev och paket med 50 procent från föregående år, meddelade Post- och telestyrelsen (PTS) på måndagen.

Enligt Post- och telestyrelsen minskade klagomålen till Postnord i fjol, medan klagomålen mot Bring ökade.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen