Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Myndighet sågar Postnord: ”Väntetiden inte acceptabel”

Post- och telestyrelsen (PTS) riktar skarp kritik mot Postnords pakethantering efter att nya 75-kronorsavgiften infördes i mars.

– När man väl har betalat sitt paket ska man få det inom normal tid. Det är inte acceptabelt att få vänta tre, fyra veckor. Postnord måste få ned tiden, säger Olof Bjurå, postchef på PTS, till Dagens Nyheter.

Postnord delar inte ut sina paket i tid.

Det anser Post- och telestyrelsen som med anledning av pakthanteringen kallade Postnord till krismöte i fredags, skriver DN. 

Det var den 1 mars som nätshoppare som beställer varor utanför EU måste betala 75 kronor plus moms till Postnord för varje paket.

Hanteringen av den nya avgiften har försenat paketutdelningarna avsevärt, slår myndigheten fast.

– Vid sidan av själva avgiften gäller klagomålen långa väntetider. Dels tar det lång tid att komma fram till kundtjänst, dels får man vänta länge på paketen när man har betalat avgiften. Det handlar om två, tre till och med fyra veckor, säger Olof Bjurö på PTS till Dagens Nyheter. 

Postnord förklarar problemen med att man haft inkörningsproblem och ofta manuellt måste gå igenom pakethögarna på den nya Örebroterminalen för att se vilka som betalt avgiften eller inte.

 

LÄS OCKSÅ: Postnord hoppas göra om hanteringen av 75-kronorsavgiften 

Så dyra blev mobilskalen plötsligt

Även Konsumentverket har reagerat på hur nya avgiften slår mot kundernas plånböcker och klagomålen mot Postnord är närmast tredubblats jämfört med samma period i fjol.

I artikeln nämner man ett exempel där någon beställt sex stycken mobilskal i olika färger för åtta kronor styck.

De har sedan kommit i sex olika paket à 75 kronor styck.

Under 2017 ökade reklamationer kring saknade brev och paket med 50 procent från föregående år, meddelade Post- och telestyrelsen (PTS) på måndagen.

Enligt Post- och telestyrelsen minskade klagomålen till Postnord i fjol, medan klagomålen mot Bring ökade.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!