Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mjölkkrisen: 20 tvingas gå när Gefleortens mejeri bantar

Arla Foods köp av Gefleortens lilla mejeri räckte inte för att rädda all produktion i Gävle. Nu tvingass 20 anställdas bort och sortimentet bantas. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Mejerijätten Arlas köp av Gefleortens mejeri hjälpte inte det lilla mejeriet.

Nu tvingas företaget varsla 20 om uppsägning och sortimentet bantas.

– Alla smaksatta produkter försvinner, säger mejerichefen Magnus Lindberg. 

Ytterst handlar det om mjölkkrisen - att det dricks allt mindre vanlig mjölk. 

För att rädda mejeriet undan undergång blir det i fortsättningen bara basprodukter kvar som produceras i Gävle.

Det finns i dag ett 60-tal personer anställa på Gefleortens mejeri som köptes upp så sent som förra året av mejerijätten Arla.

Trots insatser på marknadssidan för att öka försäljningen så har Gefleortens mejeri fortsatt att ha en vikande försäljning och ett negativt resultat, skriver Arla Foods i ett pressmeddelande.

”Detta äventyrar den långsiktiga målsättningen att utveckla och ha kvar mejeriet i Gävle. Därför har en förändringsprocess satts igång under hösten”, skriver företaget.

Kraftig bantning av  sortimentet

Förändringen betyder att Gefleortens mejeri bantar sitt sortiment och tar bort ”små och mindre lönsamma produkter”.

 

LÄS OCKSÅ: Bollnäsfilen blir kvar - får behålla namnet

 

Målet är att spara 20 miljoner kronor.

– Vi slutar att producera olönsamma produkter medan Gefleortens mjölk, Dalamjölk, fil, grädde, naturell creme fraiche  och mild naturell yoghurt kommer att finnas kvar i sortimentet, säger Magnus Lindberg, mejerichef Arla Gefleortens till Expressen.

– Vi förenklar produktionen.

Vad är det för fil ni ska fortsätta med?

- Vanlig fil. Gefleortens fil, vi har haft många olika smaker. De kommer att försvinna från vecka 7 nästa år. Vi tar bort ungefär hälften av våra artiklar.

Mejeriet kommer dock att fortsätta att göra Bollnäsfil, ett varumärke som ägs av den norska livsmedelskoncernen Kavli.

– Det berörs inte, säger Magnus Lindberg.

Det var ett tungt, men inte oväntat besked om neddragning som meddelades personalen.

– Vi är ungefär 60 fast anställda i dag. Nu kommer ungefär 20 medarbetare beröras av uppsägning. Det betyder att en tredjedel av personalstyrkan försvinner, säger Magnus Lindberg.

Varför har det blivit så här?

– Det här har pågått under ganska lång tid. Vi har tappat i försäljning fram för allt på mjölk, men även fil, som är våra basprodukter. Det var också därför som ägarna tog beslut om att sälja verksamheten till Arla Foods.

Mjölkförsäljningen minskar

– Det är inget  unikt för Gävle. andra mejerier har samma problem med att försäljningen av mjölk minskar till förmån för laktosfri mjölk till exempel. Vi är helt enkelt för små att producera nya produkter med de investeringar som krävs, säger mejerichefen Magnus Lindberg.

Det är inte så att Arla äter upp allting?

– Nej, det tycker jag inte. Arla vill bevara och utveckla mejeriet. Det är därför vi sparar basprodukterna så att vi kan fortsätta att driva dessa under Gefleortens.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!