Julhandeln närmar sig och vi kommer att handla för åtskilliga miljarder kronor i butiker och på nätet.Julhandeln närmar sig och vi kommer att handla för åtskilliga miljarder kronor i butiker och på nätet.
Julhandeln närmar sig och vi kommer att handla för åtskilliga miljarder kronor i butiker och på nätet.
Att dölja sin PIN-kod kan vara knepigt när man har flera kassar i handen och tankarna på ett helt annat ställe. Foto: / TT NYHETSBYRÅNAtt dölja sin PIN-kod kan vara knepigt när man har flera kassar i handen och tankarna på ett helt annat ställe. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Att dölja sin PIN-kod kan vara knepigt när man har flera kassar i handen och tankarna på ett helt annat ställe. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum. Foto: POLISMYNDIGHETEN / PRESSBILDJan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum. Foto: POLISMYNDIGHETEN / PRESSBILD
Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum.  Foto: POLISMYNDIGHETEN / PRESSBILD

Missen i julhandeln – så länsar tjuvarna ditt konto

Publicerad

Julhandeln närmar sig och vi kommer att handla för åtskilliga miljarder kronor i butiker och på nätet.

Det här är julafton för bedragarna.

– Man är superstressad och har 40 kassar i handen då dyker ficktjuven och kortkaparen upp. De passar alltid på när det är mycket pengar och många människor i rörelse, säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum. 

Julen är av tradition en högtid som älskas av bedragarna. Det är mycket som ska ordnas innan man går på några dagars välbehövlig semester.

Man ska bli klar på jobbet, julhälsningar ska skrivas till nära och kära, maten ska planeras och inhandlas, middagsinbjudningar skickas i väg för att inte tala om alla julklappar som ska köpas och slås in.

– Julhandeln och Black Friday är alldeles perfekta för busarna, säger Jan Olsson. 

Stressen gör att vår normala uppmärksamhet blir mycket sämre. Att dölja sin PIN-kod kan vara knepigt när man har flera kassar i handen och tankarna på ett helt annat ställe.

Men det enklaste sättet att skydda sig mot kortbedragare och ficktjuvar i en fysisk butik är att se till att de runtomkring dig inte ser när du slår in din PIN-kod, menar han.

– Ser de det som stjäl de kortet och tömmer kontot vid närmaste bankomat. Lika viktigt är det att man förvarar plånboken med korten så att inte busen kommer åt den.

Så skyddar du dig på nätet när du handlar julklappar 

Handlar man på nätet bör man se till att sidan har så kallad 3D Secure, det är en särskild säkerhetsfunktion vid betalning med Visa eller MasterCard.

Funktionen innebär att konsumenten anger ett lösenord förutom sina kortuppgifter. Då tar banken ansvar för eventuella bedrägerier.

– Då bjuder man inte busarna på någon gratis information. 

Ett annat sätt att hindra bedrägerier är att prata med sin bank om vilken service den har för hur man spärrar sitt kort mot internetköp.

– Om bedragaren kommer över dina kortuppgifter ska inte han kunna handla. 

Dessutom bör man försäkra sig om att det står ”https” i adressfältet och inte bara ”http”. S:et står för säkerhet. 

Så skyddar du dig mot kortbedrägeri

• När du gör köp på nätet, förvissa dig om att det är ett seriöst företag, antingen genom att du känner igen företaget eller, om det är okänt, genom att söka information på nätet för att kontrollera vad som skrivs om det.

• Prata med din bank. Många stora banker erbjuder ett visst skydd. Du som kund kan lägga in en spärr mot internetköp eller utlandsköp, som du själv kan sätta på och stänga av snabbt och enkelt i bankappen. 

• Det finns inga seriösa företag, myndigheter eller organisationer som ber om dina kortuppgifter via mejl. Radera sådana mejl eller ring och kontrollera vad det handlar om.

• Kontokortet du handlar på nätet med bör vara kopplat mot ett konto där du har en begränsad summa pengar.

 

Källa: Polisen.se

Jan Olsson varnar även för de sajter som lockar med väldigt låga priser.

– Man kanske kan tjäna några extra kronor men man öppnar samtidigt upp för risken att bli lurad. 

Anmälningarna om bedrägliga köp från utomlandet har ökat explosionsartat de senaste åren. Jan Olsson säger att ökningen varit 50 procent per år. 

Anmälningarna har ökat explosionsartat 

I år ser det dock ut att bli ett trendbrott. Det beror på att banken Nordea sett till att det inte går att handla på sidor utan 3D Secure utan att man öppnar upp sidan med hjälp av sitt Bank-ID. 

– Bank-ID har ju bara kunden men inte bedragaren. 60 procent av bedrägerierna försvann när Nordea införde den här funktionen. 

Ett annat problem för kortkunder, banker och polisen är de sajter där man lämnar sin kortinformation som sedan sparas. 

Det är menat som en service mot kunden för att denne inte ska behöva plocka fram alla siffror på betalkort och PIN-koder vid varje köp eller för att det ska dras en summa varje månad från kontot. 

På branschspråk kallas servicen card on file. 

– De sajterna angrips av bedragarna så att de kan handla med dina kortuppgifter. Bankerna har sett en ökning av just den här typen av bedrägerier.

Har du en känsla av att det handlar om ligor?

– När det handlar om ficktjuvar är det nästan alltid ligor.

Det är väldigt svårt att få tillbaka några pengar om någon stjäl ditt kort och kommer över din PIN-kod. 

Expressen kontrollerade saken med Allmänna reklamationsnämnden. Statistiken talar sitt tydliga språk. 153 anmälningar hade kommit in under 2017. 94 hade avgjorts men i bara två fall gick nämnden på anmälarens linje. 

I villkoren står det att kortet är en värdehandling som ”ska förvaras och hanteras på ett sådant säkert sätt så att annan inte ges tillfälle att använda det.”

Konsekvensen kan bli att en redan svindyr jul- och nyårshelg i värsta fall kan bli 10 000-tals kronor dyrare än man tänkt sig. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen