Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lottförsäljning stoppas: ”Lurat konsumenterna"

– Det är ett bra beslut. Det är allvarliga överträdelser och det här beslutet var det enda rimliga, säger processrådet Carolina Andersson på Konsumentverket om domstolsbeslutet att stoppa IOGT-NTO:s försäljningsmetoder.
106 000 säljsamtal rings från olika callcenterföretag på uppdrag av IOGT-NTO:s Miljonlotteriet.
– Det här beslutet var det enda rimliga, säger Caroline Andersson på Konsumentverket om Patent och Marknadsdomstolens beslut att stoppa IOGT-NTO:s försäljningsmetoder av Miljonlotteriet.

Patent- och Marknadsdomstolen stoppar IOGT-NTO:s säljmetoder av Miljonlotteriet efter akut domstolsbeslut.

Beslutet innebär sju förbud. Om ett bryts krävs organisationen på tre miljoner kronor - per punkt. 

– Det här beslutet var det enda rimliga, säger Caroline Andersson på Konsumentverket.

I december stämdes nykterhetsorganisationen IOGT-NTO av konsumentombudsmannen för att bedrivit falska säljmetoder av lotter via telefon under varumärket Miljonlotteriet.

Nu är det första domstolsbeslutet här. Det interimistiska, tillfälliga, förbudet omöjliggör fortsatt försäljning av IOGT-NTO:s lotter på nuvarande sätt. 

IOGT-NTO hotas av vite på 3 miljoner

Domstolsbeslutet, som gäller tills vidare, kräver att organisationen rättar sig efter sju förbud. Om ett förbud bryts hotar ett vite på tre miljoner kronor, per punkt. 

– Det är ett bra beslut, så klart. Det är allvarliga överträdelser och det här beslutet var det enda rimliga. Vi är lättade att domstolen gjorde samma bedömning, säger Caroline Andersson, på KO, om domstolsbeslutet.  

 

LÄS MER: ”Miljonlotteriet ljuger för kunderna”  

 

Telefonförsäljning har i praktiken skett genom att försäljaren kontaktat kunden och gratulerat hen till vinst. Därefter har försäljaren meddelat att sex lotter skickas hem till kunden - varav en är garanterad vinst. Oberoende om kunden tackat ja eller nej till erbjudandet har kunderna då skrivits upp på en prenumeration av lotter - vilket inte framkommit av telefonförsäljarna under samtalet enligt KO processrådet Carolina Andersson.

IOGT-NTO anklagas för att ha lurat konsumenterna

– De har lurat konsumenterna så till vida att de uttryckligen har ljugit för dem och sagt att det inte är någon försäljare som ringer trots att det i själva verket är så, sade KO processrådet Carolina Andersson tidigare till Expressen om orsaken till stämningsansökan.

Enligt domstolsbeslutet görs cirka 106 000 samtal per månad för Miljonlotteriets räkning. Under en lång tid har KO mottagit klagomål från kunder som upplevt sig lurade av IOGT-NTO försäljningsmetoder. 

 

Bot på 10 miljoner hotar i slutlig dom

Om Konsumentverket får sin vilja igenom stäms IOGT-NTO, med sitt varumärke Miljonlotteriet, på 10 miljoner i slutlig dom för den falska marknadsföring som bedrivits. Det är maxsumman enligt lag för denna typ av bot.

Caroline Andersson, processråd på Konsumentverket.

– Eftersom det rör sig om mycket allvarliga överträdelser som har pågått under lång tid och dessutom rör marknadsföring av spel, där lagen ställer krav på måttfullhet, så yrkar vi på att maximal marknadsstörningsavgift ska utgå. Mot bakgrund av föreningens årsomsättning innebär det tio miljoner kronor, sade Carolina Andersson till Expressen.

 

LÄS MER: Paulas pappa blev lurad på 100 000 kr 

 

Det interimistiska förbudet har inte överklagats av IOGT-NTO än. Däremot har de svarat på Konsumentverkets stämningsansökan och påstår att det är enstaka säljare som står för misstagen - inte försäljningsmetoden i helhet.

Försäljarna jobbar från callcenterföretag

Försäljarna på de callcenterföretag som IOGT-NTO anlitat arbetar efter ett färdigt manus som utformats av IOGT-NTO själva.

– De förnekar att de ska gjort överträdelserna, säger Carolina Andersson. 

När tas slutligt domstolsbeslut?

– Det är inte utsatt till förhandling, och finns ingen muntlig förberedelse än. Det här är ett beslut i avvaktande vilket gör att ärendet inte blir lika akut. IOGT-NTO har sju punkter att rätta sig efter tills vidare, säger Carolina Andersson på KO.

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO väljer att inte uttala sig angående domstolsbeslutet i detalj, utan hänvisar till ombud.

– Vi är besvikna över beskedet. I och med att det är en juridisk process hänvisar vi alla frågor till vårt juridiska ombud, säger Johnny Foglander pressekreterare IOGT-NTO. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!