Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Måtasim krävdes på 200 mer än annonsen visade

Dagens tre största ekonomiska nyheter.
Måtasim Amin.Foto: PRIVAT
Netonnet reklam för köksassistenten för 499 kronor.

Måtasim Amin hittade en köksassistent för 499 kronor på nätet från Netonnet.

Men när han skulle betala var den plötsligt 200 kronor dyrare.

– Jag ringde då till deras kundtjänst. De förklarade att priset i annonsen inte gällde, säger Måtasim Amin.

Kristina Wärmare, kommunikationschef på näthandelsföretaget skriver i ett mejl:

”När kunden hörde av sig till vår kundtjänst borde vi självklart ha erbjudit kunden det lägre priset. Det är olyckligt att han i det här fallet har fått ett annat besked.”

Måtasim Amin från Hagfors var i torsdags på jakt efter en köksassistent och letade på nätet. Han hittade en på Netonnets hemsida – för 499 kronor.

Trodde han.

När Måtasim Amin sedan klickade sig fram till kassan för att betala var hushållsapparaten plötsligt 200 kronor dyrare – och kostade alltså 699 kronor.

När han tog kontakt med Netonnets kundtjänst fick han veta att det var det sistnämnda priset som gällde. Trots att det alltså i annonsen stod ett annat pris.

– Skillnaden i pris är inte problemet här. Det handlar om att jag inte gillar hur jag blev behandlad som kund, när jag påpekade att det jag först skulle betala inte överensstämde med slutpriset, säger Måtasim Amin.

Hur reagerade du då?

– Jag förklarade att priset i annonsen givetvis skulle vara det som gällde. Men då sa man att ”nej, det går inte”. Jag tycker att Netonnet ska ta ansvar för sin reklam och sina annonser. Som kund måste du kunna lita på ett så stort företag.

Måtasim struntade i att köpa apparaten

Måtasim Amin arbetar själv som mobilsäljare.

– För mig är det självklart att det pris som står i en annons är det som kunden ska betala. Det hela slutade med att jag struntade i att köpa den där köksassistenten.

Måtsamin Amin berättar att han råkade ut för en liknande sak med Netonnet för en dryg månad sedan.

– Då hade jag tänkt köpa en dator. Men priset blev en tusenlapp högre när det var dags att betala jämfört med det som man gjorde reklam för.

Netonnet: ”Borde erbjudit kunden det lägre priset”

Expressen har varit i kontakt med Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på Netonnet.

I ett mejl skriver hon:

”Här är det tydligt att något har blivit fel. Om vi annonserar en vara till ett visst pris är det självklart det priset som ska gälla om man går in på produkten vid samma tidpunkt på vår sajt. Våra annonser på Facebook är dynamiska, det vill säga att de visar det pris som artikeln har på vår sajt. Vi har kunnat konstatera att vi justerade priset på den aktuella produkten i onsdags. Då borde även annonspriset ha uppdaterats samtidigt. Exakt vad som har hänt måste vi utreda närmare och det tar vi på stort allvar.”

Hon fortsätter:

”När kunden hörde av sig till vår kundtjänst i den här frågan borde vi självklart ha erbjudit kunden det lägre priset. Det är olyckligt att han i det här fallet har fått ett annat besked. Vi kommer nu att förtydliga våra rutiner internt för att undvika att något liknande händer igen.”

Måtasim Amin har anmält Netonnet till Konsumentverket.

 

Annons: