Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Mardrömmen för H&M:s vd: ”Såg inte framför mig”

Se senaste ekonomistudion.
H&M kunderna kan vänta sig en något större rea i butikerna än vanligt i sommar.Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Helena Helmersson fick ett tufft första halvår som vd.Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
H&M:s kvartalsförlust blev 6,2 miljarder kronor.Foto: BODO MARKS / DPA/IBL

När Helena Helmersson tog över som vd i klädjätten H&M i början av året tycktes vägen framåt ganska väl utstakad.

På fredagen presenterade hon en brakförlust på 6,2 miljarder kronor för kvartal 2.

En mardrömsvår för den nya vd:n?

– Det var så klart inte det här jag såg framför mig, säger Helena Helmersson till Expressen.

Att Coronapandemin skulle slå hårt mot H&M, hela världen var inte otippat. Stockholmsbörsen reagerade kraftigt på kvartalsrapporten och H&M aktien föll under fredagens handel.

Helena Helmersson sammanfattar ändå koncernens läge utan att sucka allt för djupt.

– Det har varit ett superutmanande kvartal för oss alla. Som mest har vi haft 4 000 av 5 000 butiker stängda, eller 80 procent, och har minskat försäljningen med 50 procent i kvartalet. Men vi ökar samtidigt i våra digitala kanaler med 36 procent.

Framtiden såg rätt ljus ut när du tog över i början av året, sedan slog pandemin till. Hur har våren varit för dig som HM:s nya vd?

– Det blev en oväntad start, det var så klart inte det här jag såg framför mig. Det har varit alldeles fullt upp att försöka lösa situationen på bästa sätt, ihop med fantastiska kolleger. Mycket fokus och superhårt arbete att ta snabba beslut om allt från varuinköp till bemanning och finansiering.

Har familjen överhuvudtaget fått se dig hemma under de här stressiga månaderna?

– Ja det har de. Men jag har bra uppbackning hemma, det är jätteviktigt.

Helena Helmersson tog i år över som vd för H&M. Här med föregångaren Karl-Johan Persson, numera styrelseordförande.Foto: JONAS EKSTROMER / AP TT NYHETSBYRÅN

H&M säger nu att man ska optimera och satsa ännu mer på e-handeln, vilket innebär att butiker kommer att slås igen. Det handlar om cirka 40 butiker (av totalt 5 000), men oklart om några stängs i Sverige.

Samtidigt tvingas klädjätten rea ut varor i sommar för att minska lagren.

Kan kunderna förvänta sig en jätterea i butikerna nu?

– Det blir en något större rea än vanligt. Kollar vi på mixen i varulagret så har vi en hel del vår- och sommarvaror, och det är klart att vi kommer att behöva driva många kreativa kommersiella aktiviteter på säsongbetonade delar av vårt sortiment under sommaren för att komma till en bra mix till hösten, svarar vd:n.

H&M sägs ibland ha varit sena i starten med e-handeln, vilket Helena Helmersson inte håller med om. Nu konstaterar man att onlineköpen är ljusglimten under ett mörkt kvartal.

– Under krisen har vi sett att många fler har börjat handla digitalt. Nu när vi börjar öppna upp igen ser vi att onlineförsäljningen fortfarande är bra, och därför måste vi anpassa vår butiksportfölj och accelerera integreringen av digitala kanaler och butik.

Kan H&M återhämta sig snabbt och visa positiva siffror redan nästa kvartal tror du?

– Otroligt svårt att förutsäga. Det beror på hur länder öppnar upp och släpper på restriktioner, och om viruset fortsätter spridas eller inte. Det vi ser är en tydlig trend med gradvis förbättring, men vi är ödmjuka för osäkerheten de kommande veckorna och månaderna.

 

Helena Helmersson

Ålder: 46

Jobb: Vd för H&M sedan början av året. Tidigare bland annat tidigare varit hållbarhetschef för klädjätten.

Bor: Danderyd

Familj: Gift med Jens Helmersson, har två barn.

Taxerad inkomst 2019: 19,3 miljoner kronor

LÄS MER: De tjänar bäst där du bor – sök på din kommun här (PREMIUM)

Annons: