Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Malin köpte trasig bil – företaget vägrar betala

Malin Sandman, från Boden, köpte en bil som brakade ihop på vägen hem. Men bilfirman vägrar ersätta henne.
Foto: Privat
– Vi fick höra att kamremmen hade gått av och att alla 16 ventiler i motorn hade krökts. Bilen var tvungen att få ett motorbyte, säger Malin Sandman.
Foto: Privat

Malin Sandman, 24, från Boden köpte en bil för 16 000 kronor. 

Efter tre mil, medan hon var på väg hem efter köpet, så brakade bilen ihop. 

Bilfirman vägrar ge henne pengarna tillbaka. 

– Nästa steg blir att ta det här till domstol, säger Malin Sandman. 

Det var i november förra året som Malin Sandman köpte en bil av företaget Auto Event Norr AB. 

– På vägen hem, innan vi var hemma, så gick bilen sönder. Den stannade bara helt enkelt och vi körde in på en bussficka. Då ringde jag och min far till bilförsäljaren och meddelade försäljaren att bilen hade gått sönder, säger Malin Sandman. 

Malin: "Fick höra att kamremmen gått av"

Försäljaren bärgade bilen och tog den till en verkstad och dagen efter kom beskedet: 

– Vi fick höra att kamremmen hade gått av och att alla 16 ventiler i motorn hade krökts. Bilen var tvungen att få ett motorbyte. 

 Bilfirman erbjöd Malin Sandman att de skulle stå för 50 procent av reparationskostnaden och en ny motor – som hade gått 22 000 mil. 

– Det vill säga 7 000 mil längre än vad bilen hade gått. Och det accepterade jag inte, för enligt Konsumentköplagen så ska ersättningen vara likvärdig, alternativt bättre, säger Malin Sandman. 

Företaget svarar inte när Malin ringer

Trots upprepade påstötningar har företaget vägrat att ge med sig. 

– Nej, jag har inte fått något svar alls av dem. Jag har försökt ringa dem, jag har försökt sms:a, jag har mejlat dem och jag får fortfarande inget svar, säger hon till Expressen. 

Efter upprepade påstötning fick Malin Sandman ett sms av Auto Event Norr: "”Vad gäller garantier på en begagnad bil årsmodell 2002 på 15 000 mil som ni har köpt för 16 000 kronor så är det ingen garanti på dessa fordon vad gäller motor och drivlina! Sedan om dom fungerar en dag eller 30 dagar saknar betydelse för ingen garanti är ingen garanti!”  

SVT:s konsumentprogram Plus har uppmärksammat fallet och kontaktat Auto Event Norr AB, som hävdade att Malin fick ett kraftigt rabatterat pris utan garantier när hon köpte bilen.   

Sista vägen – domstol

Allmänna reklamationsnämnden, Arn, har nu gett Malin Sandman rätt, och uppmanar bilfirman att ge henne pengarna tillbaka och ta tillbaka den totalhavererade bilen, som ska stå kvar vid en verkstad i Luleå. 

– Nästa steg blir att gå till domstol. Jag har kontaktat jurister och vi håller på att lägga ihop en tidsplan för allting nu. De kommer att hjälpa mig med att kontakta företaget, säger Malin Sandman.  

När Expressen på nytt kontaktar Malin Sandman under måndagen så är läget oförändrat. En domstolsprocess tycks vara enda vägen framåt.

Expressen har sökt den ansvarige säljaren och bolagsmannen för Auto Event Norr.

Annons: