Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

L'Oréal gör om sina förpackningar – slopar orden ”vit” och ”blekande”

Även företaget Johnson & Johnson har tidigare backat när det kommer till produkter som påstås sig bleka hyn.
Man tar även bort ordet ”fair”.Foto: DORIAN HUET

L'Oréal slutar marknadsföra sina produkter med ord som ”ljus”, ”vit” och ”blekande”. 

Det berättar varumärket i ett pressmeddelande, enligt CNN

Förändringen kommer efter att flera företag sett över sina produktbeskrivningar och marknadsföring i samband med BLM-protesterna. 

Förra fredagen meddelar skönhetsföretaget L'Oréal att man kommer att ta bort ord som ”ljus”, ”vit” och ”blekande” från sina produktbeskrivningar. 

I ett pressutskick förklarar storföretaget att man drar i nödbromsen. 

Protester sätter press på bolag 

L'Oréals beslut att ta bort ord som betonar att göra huden ljusare sker mot bakgrund av protester mot rasism i USA. Protesterna utlöstes av att 46-åriga George Floyds kvävdes till döds av en polisman under ett gripande. 

I samband med protesterna har även företag pressas till att ta ansvar över reklamer och produkter som är exkluderande, eller på annat sätt rasistiska. 

Andra företagsjättar i hetluften  

Till exempel har det amerikanska storföretaget Johnson & Johnson slutat sälja produkter avsedda för att göra huden ljusare som funnits att köpa i Asien, enligt New York Times

Tusentals personer har också skrivit på en protest mot Unilever, ett av världens ledande företag inom konsumtionsvaror, för att få bolaget att sluta sälja hudkrämen ”Fair & Lovely”. 

Krämen har marknadsförts i Indien och Mellanöstern. I reklamer för produkten har man visat hur svarta kvinnor blir mer framgångsrika efter dem fått ljusare hud av krämen. 

Klippet på George Floyd har utlöst protester världen över.
Annons: