Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lindas ilska mot Coop – efter stora korthaveriet

Linda Wahlund, 42, i Åkersberga är mycket kritisk till sättet Coop genomfört byte av kortutgivare. Foto: Privat
Väntetiderna för att komma fram till Coops kundtjänst är ofta flera timmar långa.
Coop bytte kortutgivare från MedMera till Entercard tidigare i år.
Coops presschef Tobias Rydergren beklagar kritiken från kunderna. Foto: @Magnus Fond

Trebarnsmamman Linda Wahlund, 42, stod i kassan och skulle betala mat när kortet inte fungerade längre.

Tusentals kunder är fortfarande upprörda över Coops byte av kortutgivare – samtidigt som kundtjänsten har köer på flera timmar.

– Jag känner att det är oerhört dåligt förtroende för dem nu, säger Linda Wahlund.

Det var i slutet av februari i år som trebarnsmamman Linda Wahlund i Åkersberga skulle betala sina varor på Coop efter den vanliga vardagshandlingen.

Men vaken hennes eller makens kort fungerade – trots att de kunde se att det fanns pengar på kontot.

Linda Wahlund misstänker att felet beror på Coops byte av kortutgivare från MedMera till Entercard. Men hittills har hon inte kunnat få något svar.

– Vi har försökt ringa Coop sedan början av mars men det går inte att komma fram, vi har prövat att mejla i stället men inte fått något svar där heller, säger Linda Wahlund.

Hon är mycket kritiskt till Copps agerande i samband med kortutgivarbytet och drygt två veckor efter att bytet genomfördes är köerna till matjättens kundtjänst fortfarande rekordlånga samtidigt som de kritiska kommentarerna flödar in och på företagets Facebooksida.

 

Coop: Väldigt långa köer

Linda Wahlunds make har lyckats beställa ett nytt Coop-kort via den nya kortutgivaren, men det extrakort paret har haft anslutet till kontot har hittills varit omöjligt att beställa.

– När jag försöker beställa det via hemsidan står det bara att jag inte finns i hushållet. I dag kom jag fram på telefon till Entercard, men de hänvisade bara till MedMera och när jag talade med dem säger de att nej det är Entercard du ska prata med, vi kan inte hjälpa dig, säger Linda Wahlund.

Och fortsätter:

– De skyller bara på varandra, det funkar inte. Jag känner att det är oerhört dåligt förtroende för dem nu.

Coop är medveten om den kritiska situationen och har utökat personalen på kundtjänst så det nu är 200 personer som svarar på frågor från upprörda kunder.

– Vi har öppnat upp betydligt flera linjer, men det är tyvärr fortfarande väldigt långa väntetider för att komma fram, säger Coops presschef Tobias Rydergren.