Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lilian, 84, rasande efter Telias nya faktura-besked

Håkan och Lilian Karlsson vill gärna slippa de dubbla fakturaavgifterna från Telia.
Foto: Läsarbild
Anders Olsson ,vd på Telia.
Foto: Jeanette Hägglund / Telia
Telia uppger att man storsatsar på att förbättra kundtjänsten.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL
Sirpa Koivunen I Finnerödja är kritisk mot hur Telias fakturaavgifter drabbar äldre personer och att telefonkön till kundtjänsten ofta är väldigt lång.
Foto: Privat
Irene Krohn, presschef Telia.
Foto: Pressbild

Efter upproret mot Telias fakturaavgifter, som slår hårt mot icke-digitala pensionärer, begärde PRO ett möte bolagets vd, Anders Olsson.

Men något avsteg från avgiften blir det inte. 

– Jag tycker det känns lite oförskämt, säger Lilian Karlsson, 84, som varje månad får två pappersfakturor från Telia och tvingas betala 1200 kronor per år.

Expressen har i flera artiklar berättat om protesterna mot Telias krav på månadsfaktura. På ett år blir det 600 kronor i fakturaavgifter när man går över från kvartalsfaktura – även om man anmält autogiro.

Många äldre i digitalt utanförskap varken kan eller vill ha internetbank med e-faktura (som inte kostar något). Därav ilskan mot Telia.

Nu har Pensionärernas riksorganisation, PRO, haft ett möte med Telias vd Anders Olsson. PRO framförde bland annat protesterna mot fakturaavgifterna.

På den punkten hade Teliachefen inget nytt att komma med.

– Tyvärr fick vi inga besked om någon ändring gällande fakturaavgifterna. De kommer att tas ut även i fortsättningen. Vår förhoppning är att Telia tänker om här. Satsa lite extra på de kunder som inte är, och kanske aldrig kommer att bli, fullt ut digitala, säger Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentfrågor på PRO.

”Kännbart i plånboken”

Lilian Karlsson, 84, i Finnerödja, och maken Håkan, 84, hör till dem som dessutom måste betala flera fakturaavgifter till Telia varje månad. En pappersfaktura för den fasta telefonen, och en för Telia tv-abonnemang. 

– Pengarna ska räcka till hyran och allt annat så 1200 kronor per år blir kännbart i plånboken för oss. Det känns onödigt och det borde väl räcka med en faktura, säger Lilian.

Hon och maken har aldrig kommit in i den digitala världen.

– Vi har inga barn eller anhöriga som kan hjälpa oss. Men det rullar på ändå och vi klarar oss med vår fasta telefonlinje.

Grannen Sirpa Koivunen har reagerat på att äldre riskerar att hamna i kläm. Hon är kritisk mot att det är så svårt att få hjälp av Telias kundtjänst där kön är lång samtidigt som det kan krävas ett bank-ID att legitimera sig med.

– Vilket betyder att äldre sköra människor som uppmanas att hålla sig undan från folk, blir totalt isolerade och det blir fel på telefon eller tv, säger Sirpa Koivunen.

Telia: Avgiften kvar

På Telia uppger man nu att de som har flera abonnemang hos Telia bara ska behöva betala för en faktura per månad när man börja samköra olika faktureringssystem.

– Det pågår ett arbete med att migrera gamla och nya system, och redan i höst hoppas vi kunna erbjuda samfakturering av olika tjänster till samma hushåll. Våra kunder kommer att få mer information lite längre fram, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

 Samtidigt har man lovat att investera i kundtjänst för att korta telefonköerna.

Avgiften på pappersfakturorna, 49 kronor i månaden, hur blir det med den?

– I dagsläget har vi inga planer på några förändringar, svarar Irene Krohn.


Så smutsig är din mobiltelefon

Annons: